השפעות הלחץ על הגוף – הפרעות, תסמינים וצדדים חיוביים בו

לחץ הוא חלק קבוע מחיי היומיום של כולנו. עם זאת, כאשר רגשות של מתח הופכים להיות כרוניים, או לטווח ארוך, הם יכולים להשפיע קשות על בריאותו של האדם. במאמר זה נסביר מהו לחץ, כיצד לזהות אותו ומהן ההשלכות הרפואיות והנפשיות שיכולות להיות לו. מנגד, נסביר גם על הפן החיובי של נוכחות לחץ מתון בחיינו והתועלות שהוא מציע.

מהו לחץ?

לחץ הוא תגובה ביולוגית של הגוף למצבים תובעניים. זה גורם לגוף לשחרר הורמונים, כמו קורטיזול ואדרנלין. הורמונים אלה עוזרים להכין את הגוף לפעולה, למשל על ידי העלאת קצב הלב והנשימה. כאשר זה קורה, גופנו מצוי במצב של דריכות ועוררות מוגברת. גורמים רבים יכולים לעורר תגובת לחץ, כולל מצבים מסוכנים ולחצים פסיכולוגיים, החל מדד ליינים בעבודה, לחץ בתקופת בחינות והשתתפות באירועי ספורט ועד לסכנה ממשית לחיינו. ההשפעות הפיזיות של לחץ בדרך כלל לא מחזיקות מעמד זמן רב. עם זאת, אנשים מסוימים נקלעים למצב כמעט קבוע של ערנות מוגברת.
זהו לחץ כרוני.

כיצד לחץ משפיע על הגוף?

לחץ כרוני משפיע על כל הגוף. זה יכול לבוא לידי ביטוי כמספר תסמינים גופניים או פסיכולוגיים, שיכולים להפוך את התפקוד היומיומי של האדם למאתגר יותר. סוג התסמינים וחומרתם משתנים במידה ניכרת מאדם לאדם.

לאורך תקופות ארוכות, לחץ כרוני יכול לתרום להתפתחות של מגוון הפרעות גופניות, כולל:

  • לחץ דם גבוה
  • מחלת לב
  • סוכרת
  • השמנה
  • מערכת חיסונית מוחלשת
  • בעיות בתפקוד המיני
  • הפרעות במערכת העיכול
  • גירוי בעור
  • זיהומים בדרכי הנשימה
  • מחלות אוטואימוניות
  • נדודי שינה
  • עייפות
  • כאבי ראש
  • זיהומים
  • מחלות תכופות
  • קושי בשינה
  • שינויים בתיאבון

 

כיצד לחץ כרוני משפיע על הנפש?

התסמינים הנפשיים וההתנהגותיים של לחץ כרוני יכולים לכלול:

  • עצבנות, שיכולה להיות קיצונית
  • קושי להתרכז או חוסר יכולת לעשות זאת
  • חשיבה לא מאורגנת
  • תחושת חוסר אונים
  • תחושה של אובדן שליטה
  • הערכה עצמית נמוכה
  • אובדן תשוקה מינית
  • תחושת שחיקה
  • דיכאון
  • הפרעות חרדה
  • הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD)
  • סכיזופרניה

 

האם לחץ יכול להיות דבר חיובי?

יש אנשים שחושבים שכל סוג של לחץ הוא רע, אך זה לא בהכרח נכון. ללחץ במינונים מתונים יש גם יכולת ברוכה לשפר את הביצועים שלנו בתחומים שונים של החיים, למשל:

  1. שיפור התפקוד הקוגניטיבי – עומס מתון מחזק את הקשר בין תאי עצב במוח, משפר את הזיכרון ואת טווח הקשב ועוזר לנו להיות פרודוקטיביים יותר. ביצועים טובים יותר במוח מסבירים ככל הנראה מדוע אנשים רבים, עובדים טוב יותר כאשר הם נמצאים תחת לחץ.
  2. בניית חוסן נפשי – כשאדם מתמודד עם מצבים מאתגרים שונים בחייו ומתגבר על בעיות שונות, הוא למעשה מאמן את עצמו להתמודד עם אירועים דומים בעתיד.
  3. לחץ מתון מחזק את פעולת מערכת החיסון – לחץ בינוני ממריץ ייצור של חומר כימי הנקרא אינטרלוקינים ומעניק למערכת החיסון יכולת הגנה מוגברת מפני מחלות. זאת כמובן בניגוד ללחץ כרוני, שמחליש את המערכת החיסונית ומגביר את מדד הדלקת בגופנו.

מידע נוסף בנושא לחץ, הפרעות נפשיות והדרכים להתמודד עמם, ניתן למצוא ב: מגזין ראש בריא.

ראש

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב telegram
שיתוף ב google
באותו נושא