ארבעה כללים חשובים לכתיבת צוואה ללא עורך דין

חוק הירושה מונה מספר צורות חוקיות לעריכת צוואה, לרבות צוואה בכתב יד ללא עורך דין.

ישנו סיכון בכתיבה עצמאית של הצוואה מכיוון שלרוב הכותב אינו בקי בדרישות החוק לתקפות הצוואה.

במאמר זה נסקור ארבעה כללים חשובים שיכולים לסייע לכם לכתוב צוואה עצמית באופן תקין.

ההקפדה על הכללים יכולה לסייע להביא את הצוואה למימוש ולהפחית את היכולת לערער עליה בבית המשפט.

 

כלל ראשון – הקפדה על כתב ברור וקריא

על מנת שצוואה בכתב יד תהיה תקפה היא צריכה להיכתב כולה בכתב ידו של המוריש. כתב היד בצוואה צריך להיות בסגנון הכתיבה האופייני לכותב, אך גם להיות קריא וברור, על מנת שלא יהיה טענה לאי בהירות של סעיף כלשהוא. גם כאשר אתם כותבים ללא עורך דין צוואות וירושות, בכל עמוד יש להוסיף את התאריך בכתב יד הזהה לתוכן הצוואה, לצד חתימה בתחתית כל עמוד.

 

כלל שני – פקודות הצוואה בציוויי ברור

הכלל השני לכתיבת צוואה ללא עורך דין הוא נקיטת לשון של ציווי לאורך כל הצוואה. יש לנסח את סעיפי הצוואה בלשון של פקודה חד משמעית, לא בקשה או כל פנייה אחרת. יש להקפיד על הניסוח, אני מצווה או אני מורה ולא לכתוב למשל, אני מבקש. הציווי חשוב גם לאופן חלוקת רכוש. על הציווי להיות מוגדר במונח חיובי, לפרט מי יקבל רכוש זה או אחר ולא מי לא יקבלו.

 

כלל שלישי – הדגמת כשירות המצווה בעת הכתיבה

כלל נוסף שיכול לסייע במניעת ערעורים ומחלוקות הוא להוסיף בצוואה הכתובה גם מעט רקע משפחתי וכלכלי בשפה ברורה, על מנת להדגים את כשירותו של המצווה בעת עריכת הצוואה. לצד המסמך הידני ניתן להביא חוות דעת רפואית לגבי הכשירות, תוך ציון בכתב היד בצוואה עצמה את המסמך ומשמעותו. הדבר יכול למנוע  ערעורים או טענות הנוגעות לעילה של חוסר כשירות.

 

כלל רביעי – להימנע מהצבת תנאים

כלל אחרון שאנו ממליצים עליו, על מנת שהצוואה בכתב יד תהיה תקפה, הוא להימנע מלהציב תנאים מכל סוג. התניית זכאות לעיזבון בעמידה בתנאי כזה או אחר, יכולה להוביל לביטול של הצוואה כולה. בסמכות השופט לבטל צוואה שיש בה תנאים הנוגדים את תקנות הציבור או שהם בלתי חוקיים. עם סיום כתיבת צוואה ללא עורך דין יש להפקידה בלשכת רשם הירושות.

 

החשיבות של ליוויי משפטי בכתיבת צוואה

לסיכום הנושא של כתיבת צוואה ללא עורך דין חשוב להבין שגם ההקפדה על כתב ברור, כתיבת הסעיפים, תוך שימוש במונחי ציווי, ההימנעות מהכנסת תנאים וההדגמה ברורה של הכשירות לא יבטיחו תמיד את התוצאה הרצויה. הידע והניסיון של עורך דין המתמחה בתחום הינם קריטיים בהבטחת צוואה ברורה, צוואה שיהיה קשה לערער או לפסול אותה בניגוד לכוונותיו של הנפטר.

שופט

 

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא
הליכי גירושין
איך בוחרים עו״ד לענייני משפחה תותח?

מעט מאבקים משפטיים מביאים איתם את האמוציות, המורכבות האנושית והדקויות התקשורתיות שקיימים בגירושין או גישור משפחתי. בחירה באיש מקצוע מהמעלה הראשונה, כזה שידאג לאינטרס שלכם

קרא עוד »