גירושין ללא ליווי עורך דין: מהם הם הסיכונים?

תהליך הגירושין גדוש באמוציות, מטען רגשי עמוק ובמורכבויות רבות שמחייבות להתמודד במקביל למישור המשפטי גם עם המישור הכלכלי, האישי, הפסיכולוגי והחינוכי שכרוך בילדים.

האם אפשר להסיר לכל הפחות את ההתמודדות הכלכלית ולנהל את ההליך ללא עורך דין? ומהם הסיכונים בכך?

 

ויתור על ייצוג = הליך פשרה

כל פרידה היא כואבת, אך חלק מהפרידות כואבות יותר. במקרים שבהם בני הזוג מעוניינים להתכתש זה עם זו במטרה לעמוד על שלהם בנוגע לנכסים או למשמורת, להתנקם ולהתנצח, המחיר הרגשי והכלכלי יהיו גבוהים במיוחד. לכן בני זוג שבוחרים לוותר על ליווי וייצוג משפטי, בוחרים במודע בהליך גירושין ידידותי יותר, שמונע מכוח ההסכמה ההדדית והפשרה.

 

מה בעייתי כל כך בפשרה?

המערכת המשפטית בישראל (בית הדין הרבני ובית המשפט לענייני משפחה) לעולם תעדיף גירושין בדרכי שלום מאשר במלחמה. הרציונל מאחורי הגישה גורס כי לבני הזוג יהיה קל יותר להתמודד עם גירושין הדדיים ומוסכמים בכל המישורים, אך מעל לכל מדובר בטובתם של הילדים, שנפגעים משמעותית מהקרע של הוריהם ולעתים אף לא מקבלים מענה לצרכיהם האישיים.

אלא שכאשר המערכת המשפטית מעודדת את הצדדים ליישב ביניהם את הסכסוך במסגרת שלום בית או הליכי גישור, היא מביאה בחשבון את נוכחות עורך הדין של הצדדים שימנע מהם לפגוע באופן בלתי מודע בזכויותיהם האישיות. בני זוג שמוותרים על כך, למעשה מסתכנים בהסכמות ובפשרות שלו היה ניתן לגביהן ייעוץ משפטי, כלל לא היו נלקחות.

 

גירושין ללא עורך דין עולים ביוקר

דוגמה נפוצה היא של זוג שמסכים בינו לבין עצמו וללא כל ליווי משפטי על חלוקת רכוש שמבוססת על "מה ששלי שלי ומה ששלך שלך". דהיינו – מי שהרכוש רשום על שמו יקבל אותו. לא מדובר כאן בנדל"ן בהכרח, אלא בקופת חיסכון בחשבון הבנק של אחד הצדדים, בפנסיה, קרן מנהלים, מניות וכד'.

אלא שסעיף שכזה לא מביא בחשבון גם את החובות וכך יוצא שאחד מבני הזוג יוצא מהגירושין עם תשלומים כבדים במיוחד, שהצד השני שהיה שותף לצבירתם כלל לא נוטל לגביהם אחריות יותר.

 

סיכונים מוגברים שהיו יכולים להימנע

אפשר לתת בלי סוף דוגמאות נוספות לחוסר ההבנה או הראייה המשפטית של סוגיות שנידונות בהליכי הגירושין, אך אפשר לומר באופן חד וברור – כל גירושין שמתנהלים ללא ייצוג, ליווי, סיוע והכוונה משפטיים הם בבחינת סיכון משמעותי ביותר לבני הזוג, בייחוד כאשר אחד הצדדים מיוצג והצד השני נמנע מכך.

סיכון נוסף בגירושין ללא עורך דין הם בחירה שגויה בערכאה המתאימה. בית הדין הרבני ובית המשפט לענייני משפחה מקבלים סמכויות דומות אך פוסקים באופן שונה. הבנת היתרונות והחסרונות של כל אחת מהערכאות על פי נסיבות המקרה מאפשרת לבחור בערכאה המתאימה יותר ולסיים את ההליך תוך הימנעות מפגיעה בזכויות.

 

ייעוץ משפטי לפני גירושין

המציאות מראה כי חיסכון לטווח הקצר מהווה תשלום ביוקר ובדיעבד. עורך דין גירושין הוא גורם מלווה, מכוון ומייעץ שנאמן לאינטרסים האישיים של לקוחותיו ולכן יוכל להתוות עבורם את הדרך המשפטית הנכונה ביותר ולספק גם שקט נפשי וביטחון מוגבר במיצוי יעיל של ההליך.

 

טופס גירושין

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא
הליכי גירושין
איך בוחרים עו״ד לענייני משפחה תותח?

מעט מאבקים משפטיים מביאים איתם את האמוציות, המורכבות האנושית והדקויות התקשורתיות שקיימים בגירושין או גישור משפחתי. בחירה באיש מקצוע מהמעלה הראשונה, כזה שידאג לאינטרס שלכם

קרא עוד »