הוטרדתי בשירות הצבאי מה עושים?

שירות החובה בישראל טומן בחובו אתגרים רבים. בין השאר, מקרים רבים של הטרדה מתרחשים בין גדרות בסיסי צה"ל. מה אפשר לעשות אם הוטרדת במהלך השירות הצבאי?

 

התנאים המיוחדים של השירות הצבאי

במהלך השירות הצבאי, המשרתים מגלים שהעולם הצבאי מקביל לעולם האזרחי אך שונה ממנו באופן מהותי. חלק מהתנאים המיוחדים שמאפיינים את השירות בצה"ל, מאפשרים לבסיסי הצבא להפוך לכר פורה של מקרי הטרדה, שמובילים לעתים אף אל תביעת הטרדה בצבא.

. להלן דוגמאות של תנאים כאלה:

  1. מדובר בחברה היררכית לחלוטין.
  2. ישנם סוגים שונים של יחסי מרות.
  3. בחלק מהבסיסים מדובר בשהות משותפת לאורך כל היממה.

 

מה היא הטרדה בצבא?

ישנם סוגים שונים של הטרדה שרווחים בצה"ל, כמו גם במסגרות צבאיות דומות אחרות. כמו בשאר חלקי החברה, גם בארגונים צבאיים נפוצה במיוחד הטרדה מינית. על פי פקודת מטכ"ל אודות איסור פגיעה על רקע מיני, הטרדה מינית כוללת:

  1. סחיטה באיומים
  2. מעשים מגונים
  3. הצעות בלתי רצויות בעלות אופי מיני
  4. התייחסות בלתי רצויה אודות מיניות.
  5. התייחסות מבזה או משפילה.
  6. הצעות או התייחסויות מיניות במסגרת יחסי מרות

 

דיווח, סיוע וטיפול

דיווח על הטרדה מינית הוא עניין לא פשוט, ודאי כאשר מדובר על מסגרת צבאית. משום כך הרחיבו בצה"ל את רשימת הגורמים אליהם יכולים לפנות חיילת או חייל שהוטרדו, לשם קבלת סיוע, הדרכה וטיפול:

  1. המפקד הישיר או מפקד היחידה.
  2. גורמי פרט ותנאי שירות בבסיס.
  3. הממונה מטעם המפקד לטיפול בהטרדות מיניות.
  4. עובד סוציאלי פיקודי.
  5. גורמי רפואה או קב"ן.
  6. הקו הפתוח במסגרת קצין פניות הציבור.
  7. ענף קידום שוויון הזדמנויות.
  8. גורמים אזרחיים המספקים טיפול.

 

כך ניתן להתנהל במקרה שהוטרדת מינית בצבא

הבירור הראשוני של התלונה על הטרדה מינית יתבצע על ידי המשטרה הצבאית החוקרת, ובו יוחלט האם להעמיד את המטריד לדין משמעתי או לדין פלילי, במסגרת חוק השיפוט הצבאי. אבל האפשרויות העומדות בפני קורבן ההטרדה אינן מסתיימות במסגרת המשפט הצבאי. ישנה אפשרות מומלצת להיוועץ גם עם עורך דין אזרחי וללמוד גם על האפשרות לתביעה אזרחית שקובעת מתן פיצויים ללא הוכחת נזק, ובנוסף ניתן גם להגיש תביעה נגד משרד הביטחון.

 

אז מה חשוב?

במקביל לטיפול בתלונה ובתביעה, חשוב במיוחד לקבל סיוע נפשי וטיפול פיזי, ככל שיידרשו, על מנת להתמודד עם ההטרדה, באופן מקצועי. בנוסף, חשוב להתייעץ עם עורך דין אזרחי שמומחה להטרדות מיניות בצבא, ממנו ניתן לקבל טיפול מלא גם בתביעה הפלילית, גם בתביעה האזרחית וגם בתביעה מול משרד הביטחון.

 

לסיכום

השירות הצבאי עלול להיות מלווה בחוויות לא פשוטות של הטרדה מינית, אבל חשוב לזכור שצה"ל והמדינה מכירים במצב וישנם גורמים שיוכלו לסייע בהתמודדות, לתמוך וללוות בתהליך המשפטי.

הטרדה

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא
הליכי גירושין
איך בוחרים עו״ד לענייני משפחה תותח?

מעט מאבקים משפטיים מביאים איתם את האמוציות, המורכבות האנושית והדקויות התקשורתיות שקיימים בגירושין או גישור משפחתי. בחירה באיש מקצוע מהמעלה הראשונה, כזה שידאג לאינטרס שלכם

קרא עוד »