הכירו את החידושים בעולם הטיפולים של גליובלסטומה

גליובלסטומה הוא סרטן אלים, מהיר ופולשני שנחשב לסוג הקטלני ביותר של גידולי סרטן במערכת העצבים המרכזית. מרבית הגידולים הממאירים שמקורם במוח הם מסוג גליובלסטומה. הגליובלסטומה הוא גידול קר שאינו מגיב לניסיונות אימונותרפיים שהועדו לעודד את מערכת החיסון לפעול נגדו. רוב הטיפולים הקיימים אינם עוזרים ורבים נפטרים כעבור כשנה מהתפרצות הגידול. במאמר זה נציג את החידושים האחרונים בעולם הטיפולים של גליובלסטומה.

 

גליובלסטומה

הגידול מתפתח לרוב בצורה דמוית כוכב והוא בעל פוטנציאל גדילה מהיר ורב צורני ונוטה להתפשט לחלקים אחרים של המוח בתוך זמן מהיר יחסית. הגליובלסטומה יוצר מנגנון לאספקת דם באופן עצמאי המאפשר לו לפלוש לאזורים אחרים במוח וליצור בהם מוקדים נוספים של גידולים סרטניים בשלב 4. עוד על הגידול וטיפולים חדשניים עבורו ראו, https://optune.co.il

 

ניתוח להסרת הגידול

מטרת הניתוח הינה להסיר מסה גידולית מהמוח עד כמה שניתן, מבלי לפגוע במוח ובתפקודו התקין. כאשר הגידול בצורת כוכב ומסועף, רבים מניתוחי ההסרה אינם מצליחים להסיר את הגידול כולו. לרוב רק לאחר הניתוח והתאוששות ממנו, מתחילים בטיפול קרינתי ובכימותרפיה. השימוש בקרינה באנרגיה גבוהה ממקורות שונים נועד להרוג תאי סרטן לאחר הניתוח.

 

כימותרפיה

מטרת הכימותרפיה לכווץ ולחסל את התאים הסרטניים ולאפשר שליטה במחלה. היעילות של הכימותרפיה במקרים של גליובלסטומה עומדת על כ- 20% בלבד. לכימותרפיה יש גם תופעות לוואי בדרגות קושי שונות כמו, אובדן תיאבון, נשירת שיער, זיהומים, שטפי דם, עייפות, איבוד שליטה בסוגרים ועוד. כימותרפיות נפוצות לטיפול בגליובלסטומה הן, טמודאל וגליאדל.

 

שדה חשמלי

טיפול חדשני הוא מכשיר האופטון. מדובר במכשיר הכולל אלקטרודות אותן מניחים ישירות על קרקפת המטופל ובאמצעותן מכוונים שדות חשמליים לתאי הגידול שבמוח. השדות החשמליים אינם מכוונים לפגיעה בתאים הבריאים והם מפריעים לחלוקה של התאים הסרטניים ומסיעים בחיסולם. טיפול זה לרוב משולב במקביל גם עם כימותרפיה לקבלת תוצאות מיטביות.

 

תרופות חדשניות

החידושים בעולם הטיפולים בסרטן זה כוללים פיתוח תרופות חדשניות הנמצאות בשלבי פיתוח מתקדמים. הסיכוי להאריך חיים עולים באופן ניכר בשימוש בתרופות הניסיוניות על פני הפרוטוקולים הסטנדרטיים. האתגר המרכזי בפיתוח תרופה חדשה ויעילה לגליובלסטומה הינו חוסר היכולות של התרופות לעבור את המחסום דם מוח.

 

תרופות ביולוגיות

חידוש נוסף בעולם הטיפול בגליובלסטומה הוא התרופה אווסטין. מדובר על נוגדן ביולוגי אשר פוגע ביכולתו של הגידול הסרטני במוח לעודד יצירה של כלי דם אליו מהסביבה שבה הוא נמצא. כל הדם נצרכים לגידול הסרטני, על מנת להזין אותו. התרופה החדשנית למעשה מרעיבה את הגידול. שיעור התגובה בטיפול באווסטין בקרב חולי גליובסטומה עומד על כ- 20%.

 

טיפול משולב

לסיכום הנושא, במאמר זה דנו בגליובלבטומה ובטיפולים הסטנדרטיים והחדשניים בתחום. כפי שציינו במאמר, הטיפול המסורתי כולל ניתוח כירורגי להסרה ותרופות כימותרפיות שונות. הצגנו במאמר גם את החידוש של התרופה הביולוגית אוסטין המרעיבה את הגידול ואת הטיפול בשדה חשמלי במכשיר האופטון. כפי שציינו מקסום המענה הטיפולי לרוב ישלב שיטות חדשות וישנות.

כדורים

 

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא
שתלים
מה התהליך של השתלת שיניים?

השתלת שיניים נחשבה עד לפני כמה שנים להליך מורכב ויקר במיוחד. לאחרונה אנו עדים לשינוי משמעותי בהקשר זה. שכן, פעולה זו הפכה לתהליך נפוץ ופשוט

קרא עוד »
כִּירוּרגִיָה
רשלנות רפואית בניתוח

ניתוחים נחשבים לפרוצדורה רפואית מורכבת ונפוצה שמתקיימת מידי יום בבתי החולים ומכונים רפואיים ברחבי הארץ. לצערנו, יש לא מעט אנשים שיוצאים מניתוחים שונים ומגלים שאירעה

קרא עוד »
מהו דיקור יבש ומתי משתמשים בו
מהו דיקור יבש ומתי משתמשים בו?

כבר שנים שתחום הרפואה האלטרנטיבית תופס תאוצה ואנשים מחפשים גישות לא פולשניות והוליסטיות לטפל בבריאותם. אחד הטיפולים היעילים של עולם הרפואה האלטרנטיבית שצובר אחיזה הוא

קרא עוד »