טושים מחיקים – איך זה באמת עובד

כל המבוגרים שבינינו עוד זוכרים את המורה כותב על הלוח בכיתה בבית הספר היסודי או התיכון בגירים, אבל לאחר שהתגלה שהגירים מסוכנים מאוד לבריאות ועלולים לגרום לסרטן עברו כמעט בכל מוסדות הלימוד, מבתי הספר ועד אוניברסיטאות, לשימוש בלוחות מחיקים ובטושים מחיקים ללוחות.

כיום השימוש בטושים מחיקים נרחב מאוד, תוכלו למצוא לוח וטושים מחיקים בבתי ספר, בצבא, באוניברסיטאות ומכללות, אצל מדריכים במקצועות השונים, ואפילו במשרדים שונים שם הם משמשים לכתיבה של רשימות מטלות, לוחות זמנים, ורעיונות שעולים באמצע יום העבודה.

 

איזה סוגי טושים יש?

טוש הוא בפועל עט שעשוי מגליל של פלסטיק שאליו הכניסו חומר ספוגי (לעתים מדובר על לבד) שנטבל בצבע. הטושים הרגילים מיועדים לציור או כתיבה על ניירות ואינם נמחקים, אך לאחר זמן מסוים הצבע יכול לדהות. הטושים הללו לא מתאימים לשימוש על גבי משטחים חלקים מאוד כי הדיו שלהם לא נשארת על גבי המשטח.

טושים מחיקים הם טושים ייעודיים לכתיבה על משטחים ייעודיים כמו לוח לבן או פלטת זכוכית. ישנם גם טושים לא מחיקים בהם משתמשים לכתיבה או לסימון שאסור לו להימחק או להיטשטש כמו ציורים על שקפים או סימון של ציוד כלשהו. בנוסף, ישנם אף טושים עם דיו נסתר. מטרתם היא סימון ציוד יקר, ובמקרה של גניבה ניתן לחשוף את הכיתוב באמצעות אור אולטרה סגול.

 

אז מה ההבדל בין טוש לא מחיק לטוש מחיק?

טוש מחיק וטוש לא מחיק (טוש פרמננט) דומים מאוד מבחינת המרכיבים שלהם: בשניהם יש צבען כלשהו (פיגמנט), פולימר וממס. הצבען הוא זה שנותן את הדיו לצבע, לרוב הוא מגיע בצורה של אבקה. הממס לרוב עשוי מאלכוהול כלשהו, נדיף בקלות ולא רעיל. תפקיד הממס הוא להמס את כל החומרים ולדאוג לכך שתיווצר דיו שתעבור בקלות מהטוש אל המשטח עליו כותבים או מציירים.

כולנו יודעים שאם מנסים למחוק כתיבה או ציור טריים שעוד לא התייבשו הדיו יימרח, וזאת מכיוון שהממס עוד לא התנדף לגמרי. ההבדל הגדול בין סוגי הטושים השונים הוא סוג הפולימר שהם מכילים. פולימר הוא מולקולה בצורה של שרשרת. בטוש בלתי מחיק יש פולימר אקרילי שמדביק היטב את הצבע למשטה הכתיבה.

לעומתו, בטוש מחיק יש פולימר שמנוני. כאשר כותבים בטוש מחיק על משטח ייעודי שאין בו נקבוביות, כמו לוח כיתה, הפולימר מייצר שכבה מפרידה שמונעת מהצבען להיספג בתוך המשטח. כך הציור או הכיתוב נשארים אך ורק על השכבה הראשונה של המשטח ונמחקים בקלות.

 

לסיכום

הטושים המחיקים הם עוד המצאה קטנה ונפלאה. הם שיפרו את איכות החיים ותוחלת החיים של רבים שעסקו במקצועות ההוראה השונים. כמו כן, תמיד כיף שיש בבית משטח עליו אפשר לצייר או לכתוב בלב שקט שהכיתוב ירד ולא ישאיר אחריו סימנים או לכלוך.

סמני צבע

 

 

 

 

 

 

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא