יש לך רעיון? זהירות, שלא יגנבו אותו

אנו שומעים בשנים האחרונות מושגים כמו "סטארט אפ", ו"אקזיט", ואכן במהלך השנים האחרונות בוצעו מספר אקזיטים משמעותיים בישראל, כאשר הבולטת מביניהן היא "מוביל איי", שביצעה אקזיט בשווי של 15.3 מיליארד דולר, ואת Waze, שביצעה אקזיט של 1.3 מיליארד דולר.

אין ספק כי תעשיית ההייטק בישראל מגלגלת מיליארדי שקלים בשנה הודות ליזמי סטארט אפ רבים, כאשר המשותף לכולם הוא רעיון מבריק שנולד בתחילת הדרך.

 

איך סטארט אפ נולד

לא כל רעיון מבריק שעולה לנו בראש יהפוך ליזמות עסקית בתעשייה, אך השקעות רבות שנעשו לאחרונה ע"י משקיעים מכל רחבי העולם בהחלט מאפשרים ומעודדים אותנו לבחון את כל האפשרויות הקיימות.

כיצד זה מתחיל? ע"י איתור משקיעים לצרכי הפיתוח הראשוני. לאחר מכן יש לערוך חתימה על הסכמי סודיות מול כל המעורבים בפיתוח הרעיון והיזמות, ולבסוף מגיעים אל השלב בו הרעיון המבריק שלכם הופך למציאות, והופך למוצר או אמצעי שהעולם לא ידע איך הוא הסתדר בלעדיו.

הקמתה של חברת סטארט אפ כרוכה בהיבטים משפטיים רבים, לרבות עריכת הסכם סודיות לעובד בחברה ועד לנושא רישום הפטנט. אחת מהדרכים הטובות ביותר הנוגעים לנושא של הגנה על רעיון לסטארט אפ היא התייעצות עם יועצים משפטיים העוסקים ומתמחים בנושא זה.

 

מהו קניין רוחני

תחום הקניין הרוחני מתייחס לרישומו של הרעיון בתור פטנט. קיימות דרכים נוספות להגנה על הרעיון כמו סימני מסחר, זכויות יוצרים, ומדגמי תועלת, המהווים למעשה מעין "הגנה פטנטית", המוענקת לרעיון בהליך קצר יותר מהליך של רישום פטנט.

יש להדגיש כי ההגנות המשפטיות המוענקות בתחום משתנות ממדינה למדינה. ברוב המקרים הן קצובות בזמן, דבר המותיר ליזמי הסטארט אפ פרק זמן מסוים שבו הם יכולים לממש את הרעיון ולהפכו לסטארט אפ מצליח.

גם כאן קיימת חשיבות להתייעצות עם יועצים משפטיים בנוגע לדרך הטובה ביותר הנוגעת להגנה על הרעיון.

 

טעות נפוצה – מערכת יחסים בשלט רחוק עם גורמי חוץ

תהליך ליווי של כתיבת פטנט והגנה על קניין רוחני הוא תהליך הדורש תשומת לב רבה יחד עם אמון מלא בין הצדדים השונים המעורבים בו. מומלץ להימנע מתהליך הגנה על קניין רוחני מול גורמים הנמצאים רחוק מאיתנו – פיזית ותרבותית.

התנהלות מול ספק זר שאמור ללוות אותנו באופן צמוד עלולה להוביל לחיכוכים ולאי הבנה על רקע תרבותי, וכתוצאה מכך לפגיעה בשירות ההגנה שנקבל.

אין ספק כי הגנה על קניין רוחני היא משימה חשובה מאוד בחייה של חברת סטארט אפ, ועל מנת לקבל את ההגנה הטובה ביותר, אסור להתפשר על מרכיב זה, שרבים נופלים בו.

 

לסיכום

אם יש לכם רעיון נהדר שאתם כבר מחכים להוציא אל העולם – עצרו! לפני שתצאו אל הדרך, וודאו כי קיימים ברשותכם כל הכלים על מנת להגן על הרעיון מפני גנבי רעיונות פוטנציאליים.

בהצלחה!

לוגו

 

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא
דולרים
5 מטרות לשמן ניקח הלוואה

המטרות ללקיחת הלוואה הן מגוונות. יש גופי מימון שחשוב להם לפני אישור ההלוואה לדעת את מטרתה ורק אם היא מוצאת חן בעיניהם, הם מאשרים אותה.

קרא עוד »