כל מה שרציתם לדעת על תהליך ידועים בציבור

בהתאם לפסיקה בני זוג הנמצאים במערכת יחסים רומנטית ומנהלים משק בית משותף ייחשבו לידועים בציבור גם ללא חתימה על כל הסכם ביניהם. עם זאת מערכת יחסים זוגית לכשעצמה, אינה מהווה ראייה לזכותו של בן או בת הזוג לשיתוף קנייני בנכסים ויש צורך להוכיח משפטית את כוונת השיתוף של בני הזוג. הסכם חיים משותפים יכול לעגן את המעמד המשפטי.

 

למה לא להתחתן

בשנים האחרונות בני זוג רבים מנהלים חיים משותפים כידועים בציבור מבלי להינשא מסיבות אידיאולוגיות או מעשיות. הדבר עשוי להיות עקב מגבלות דתיות כגון בני זוג חד מיניים או פסולי חיתון לפי הדין הדתי כמו גם, בני זוג בפרק ב’ אשר אינם מעוניינים להינשא בשנית. במקרים של ידועים בציבור ישנה חשיבות גדולה לעריכת הסכם ממון בליווי עורך דין לענייני ידועים בציבור המתמחה בנושא.

 

הכרה בזוגיות

הסכם חיים משותפים או הסכם ידועים בציבור משמש בראש ובראשונה לשם הכרה בזוגיות. ההסכם לרוב נפתח בהצהרה לגבי הרצון המשותף לקיים יחד תא משפחתי ועיגון של המציאות בה  בני הזוג מנהלים יחדיו משק בית משותף. ההסכם צריך לכלול התייחסות ברורה למועד בו בני זוג החלו את החיים יחד ולהגדיר את הרכוש המשותף והנפרד של הצדדים.

 

כניסה לתוקף

בניגוד להסכם ממון בין בני זוג נשואים, הסכם חיים משותפים של ידועים בציבור אינו צריך לקבל את אישורו של בית המשפט על מנת שיקבל תוקף משפטי. חתימת שני בני הזוג מספיקה על מנת שההסכם יכנס לתוקף ויחול עליהם. היתרון של חתימה על ההסכם הוא שאין צורך להתבסס על חוק יחסי ממון ולהוכיח כי בני הזוג היו ידועים בציבור במידה ובני הזוג ייפרדו.

 

ודאות בסוגיית הרכוש

חתימה על הסכם חיים משותפים יכול ליצור וודאות בקרב זוגות של ידועים בציבור בכל הנוגע לסוגיות של רכוש בעת פרידה. ניתן להגדיר בהסכם את המועד המדויק בו החל השיתוף ברכוש וליצור תחושת ביטחון לשני הצדדים לגבי אופן חלוקת הרכוש במקרה של פרידה בעתיד. ניתן להגדיר במדויק מי יקבל מה מהרכוש ואילו נכסים יישארו בחזקתו של כל אחד.

 

זכויות של ידועים בציבור

על פי החוק והפסיק לידועים בציבור יש זכות למזונות מהעיזבון לאחר פטירתו של אחד מבני הזוג. בפסיקה כיום מוכרת זכותם ההדדית של בני זוג המוגדרים כידועים בציבור למזונות האחד ממשנהו לרבות קבלת דמי הסתגלות לאחר פירוד. כאשר שזוג ידוע בציבור מחליט להיפרד  ההסדר הרכושי יחול בהתאם לחזקת השיתוף, תוך חלוקה שוויונית של הנכסים שנצברו על ידם במסגרת חייהם המשותפים.

 

סיכום תהליך ידועים בציבור

לסיכום הנושא, במאמר זה עסקנו בתהליך של ידועים בציבור. כפי שמסביר עורך הדין דוד אנג'ל הגדרת בני זוג כידועים בציבור באמצעות הסכם היא דרך להחיל זכויות וחובות החלים מבחינה משפטית על בני זוג נשואים במשפט הישראלי. הדבר מהווה פתרון יעיל לבני זוג אשר אינם יכולים או מעוניינים להינשא על פי חוקי מדינת ישראל.

מאזניים

 

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא
הליכי גירושין
איך בוחרים עו״ד לענייני משפחה תותח?

מעט מאבקים משפטיים מביאים איתם את האמוציות, המורכבות האנושית והדקויות התקשורתיות שקיימים בגירושין או גישור משפחתי. בחירה באיש מקצוע מהמעלה הראשונה, כזה שידאג לאינטרס שלכם

קרא עוד »