"לא כשיר לדין" – איך עורכי דין מתמודדים עם החלטה כזאת?

כשירות לעמוד בדין מסירה צל של ספק לגבי אדם שחובתו לעמוד לדין.

בניגוד לכך, אי כשירות לדין נקבעת בשל הזכות להטיל ספק בכשירותו של אדם.

כיצד עורכי דין מתמודדים עם החלטות בהם הנתבעים אינם כשירים לעמוד בדין? על כך המאמר הבא.

 

מהי כשירות או אי כשירות לעמוד בדין?

כשירות לעמוד בדין היא ההוכחה לכך שאדם מסוגל להבין את ההתנהלות המשפטית, ההליכים ומאפשר לעורך הדין להגן עליו תוך תקשורת מיטבית עימו. במידה ואדם סובל מבעיות שכליות או נפשיות עורך הדין מבקש מבית המשפט למנות פסיכיאטר שיחווה את דעתו ויקבע אם האדם מסוגל לעמוד לדין. יתרה מכך, ישנם מקרים בהם יבקשו חוות דעת פסיכיאטרית ויבדקו את מצבו הנפשי של הנתבע בזמן שעבר את העבירה. כלומר, לבית המשפט יש זכות לתת צו לעורך הדין על מנת שיחקור את מצבו הנפשי של הנתבע במקרים פליליים. לעיתים יכולה להיות חפיפה בין חוות דעת פסיכיאטרית לגבי יכולתו של האדם לעמוד לדין לבין אבחון מצבו הנפשי בעת העבירה. ייתכן גם שבעת ביצוע העבירה היו לנתבע בעיות נפשיות שגרמו לו לבצע את המעשה וכעת הוא כשיר לעמוד לדין. בית המשפט גם רשאי לבקש חוות דעת מפסיכולוג והערכת מבחני אישיות לצורך משפטי. גם עורך דין המגן על הלקוח שלו יכול להוכיח באמצעות ויתור סודיות או מפגש עם פסיכולוג שהלקוח מקבל טיפול על מנת להוכיח את הסיכוי לאי כשרות לדין. באתר על הספה ניתן למצוא פסיכולוגים העוסקים בכך.

 

מי קובע אי כשירות לדין?

חשוב לדעת שהפסיכולוג אינו זה הממליץ על אי הכשרות לעמוד לדין, אך יכול להפנות את המטופל לפסיכיאטר שיסייע לו. רק הפסיכיאטר המחוזי יכול לקבוע אי כשירות בזמן ביצוע העבירה או אי כשירות לעמוד לדין וזאת רק אחרי שישכנע את בית המשפט וייחקר על ידי עורכי הדין שיחקרו גם מומחים נוספים. במידה והמלצתו של הפסיכיאטר המחוזי לאי כשירות לעמוד בדין התקבלה, ההליך המשפטי יופסק ובית המשפט יוציא צו מיוחד בו יקבל הנתבע טיפול פסיכיאטרי בבית חולים או מרפאה פסיכיאטרית. לאחר שהנתבע יסיים לקבל טיפול ויאובחן כאדם כשיר לעמוד בדין, ההליך המשפטי יחודש במידה והמעשה שביצע לא נעשה בהשפעת המחלה הנפשית. חולי נפש אינם מודעים למעשיהם או אינם מבינים מה לא היה בסדר ולכן אם מוכיחים זאת בבית המשפט והשופט מקבל את חוות הדעת הפסיכיאטרית, הנתבע לא יישא באחריות פלילית למעשיו.

 

ההתמודדות של עורך הדין

עורך הדין צריך למסור לבית המשפט את כל המידע הקשור לרקע הנפשי של הנתבע כחלק מהסיבות שיביאו להחלטת בית המשפט האם לשלוח את הנתבע להסתכלות פסיכיאטרית. ההסתכלות הפסיכיאטרית עצמה נעשית בבית חולים פסיכיאטרי במשך אבחון של 24 שעות במהלך מספר ימים שלאחריו נקבעת ההמלצה לגבי הכשירות לעמוד לדין.

 

ציוד משפטי

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא
הליכי גירושין
איך בוחרים עו״ד לענייני משפחה תותח?

מעט מאבקים משפטיים מביאים איתם את האמוציות, המורכבות האנושית והדקויות התקשורתיות שקיימים בגירושין או גישור משפחתי. בחירה באיש מקצוע מהמעלה הראשונה, כזה שידאג לאינטרס שלכם

קרא עוד »