מדוע החוק מחייב עצמאים בפנסיה

בשנים שלפני הקמת המדינה, ובעיקר בשנים הראשונות שלאחר ההקמה שלה, נבנתה מערכת פנסיונית שהחזיקה מעמד קרוב לחמישה עשורים. המערכת הזאת היתה מבוססת על שתי הנחות עיקריות: הראשונה – שהאוכלוסייה במדינת ישראל היתה באותה  התקופה צעירה יחסית. כיוון שכך, העומס על קרנות הפנסיה היה קטן והן היו מאוזנות מבחינה אקטוארית. ההנחה השנייה היתה שמרבית העובדים במדינת ישראל הם שכירים, ורק מיעוט קטן הם עצמאיים. לפיכך, הדבר האחרון שהמערכת הפיננסית דאגה בגינו היה הפנסיה של העצמאים בישראל. ואולם במהלך השנים המצב השתנה ונוצר הצורך לערוך תיקונים בנושא הפנסיה. מהם התמורות של העשורים האחרונים, שהביאו לצורך לבצע תיקונים במערכת הפנסיה? מה המשמעות של חוק פנסיה חובה לעצמאים? בשורות הבאות נרחיב את היריעה בנושא שכל אחד מאיתנו, שכירים ובעיקר עצמאים, מושפע ממנו בצורה כזאת או אחרת.

 

התמורות בקרנות הפנסיה במעלת העשורים האחרונים

כאמור, מערכת הפנסיה כפי שנבנתה בשנים הראשונות של מדינת ישראל הושתתה על הגיל הצעיר של מרבית העובדים במשק. לקראת אמצע שנות התשעים של המאה הקודמת התברר שקרנות הפנסיה הקיימות יקרסו, אם לא ייערכו שינויים משמעותיים בנושא. ואכן, קרנות הפנסיה הוותיקות נסגרו בפני משתמשים חדשים, ונפתחו קרנות חדשות. השינוי העיקרי בין הקרנות כאמור היה העובדה שהפנסיה מתבססת על הסכום הנצבר ולא על ממוצע ההפקדות האחרונות בקרן. מצד שני, עובד יכול לצבור בקרנות החדשות פנסיה שתשתווה כמעט לשכר החודשי שלו, אם יעבוד די שנים. באותן השנים התברר שיותר ויותר עובדים המועסקים דרך קבלנים, אינם מפרישים כספים לפנסיה. במקביל, התברר גם שמרבית העצמאים לא טרחו לעשות כך מזה כשרות שנים. חישוב מהיר העלה שבעוד זמן קצר יחסית, יהיה אחוז גבוה מהפנסיונרים בישראל נטול הכנסה חודשית למעט קצבת הביטוח הלאומי. וגם כאן, המצב עגום למדיי בהעדר איזון אקטוארי במוסד הזה.

 

חוק פנסיה חובה לעצמאים והמשמעויות שלו

במסגרת השינויים בתחום הפנסיה, החילה מדינת ישראל חוק המחייב כל מעסיק לפתוח עבור המועסקים אצלו חיסכון פנסיוני. מדינת ישראל גם בחרה באמצעות מכרז ארבע קרנות ברירת מחדל, שבהן העמלות נמוכות למדיי וכל שכיר או עצמאי יכול להירשם ולהתחיל להפקיד בהן בקלות. באשר לעצמאים – המדינה מחייבת גם אותם להפריש אחוזים מההכנסה שלהם לצרכי הפנסיה. ההפרשה עבור הכנסה עד לשכר המינימום היא באחוזים נמוכים יחסית – 4.45 אחוזים מההכנסה הכוללת. ההפרשה עבור ההכנסות עד לשכר הממוצע למשק גבוהה יותר ותעמוד על 12.55 אחוזים (עבור החלק שהוא מעבר לשכר המינימום ועד לשכר הממוצע במשק). עבור ההפרשות הללו נהנה העצמאי מהטבות מס משמעותיות. עם זאת, אין מגבלה באשר לגובה ההפקדה גם מעבר להתייחסות לשכר הממוצע למשק. זאת, למעט העובדה שעל הפקדות הגבוהות מהשכר הממוצע במשק אין הטבות מס. העצמאים במדינת ישראל הופקרו במידה רבה לאורך שנים, חוק פנסיה חובה לעצמאים נועד להסדיר את המצב שלהם ולאפשר להם לחיות חיים נורמאליים גם לאחר הפרישה לגמלאות.

 

כספים

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא
הליכי גירושין
איך בוחרים עו״ד לענייני משפחה תותח?

מעט מאבקים משפטיים מביאים איתם את האמוציות, המורכבות האנושית והדקויות התקשורתיות שקיימים בגירושין או גישור משפחתי. בחירה באיש מקצוע מהמעלה הראשונה, כזה שידאג לאינטרס שלכם

קרא עוד »