מהי כתיבה אקדמית ואיך תוכלו להצטיין בה?

 

כתיבה אקדמית הינה צורת כתיבה ייחודית הרווחת במסגרות חינוכיות ובמיוחד בהשכלה הגבוהה. הוא מאופיין בסגנון מובנה ולפעמים אף שבלוני, בשפה ברורה ועניינית ובעמידה בהנחיות ובמוסכמות ספציפיות הקשורות לתחום הנלמד. במאמר זה נתאר בפניכם את התכונות, המטרות והמרכיבים העיקריים של כתיבה אקדמית ונעזור לכם להבין טוב יותר את המיומנות החיונית הזו להצלחתכם בלימודים האקדמאיים.

 

מהי כתיבה אקדמאית?

חשוב לזכור שלכל תחום נלמד יש כתיבה אקדמאית מעט שונה. לדוגמא, בתחום המדעים יש צורך בתיאור מקיף של מסקנות והשערות ולאחר מכן ציון תוצאות הניסויים, בעבודה בתחום מדעי הרוח תידרשו לבבליוגרפיה נרחבת, בכלכלה ובניהול עסקים תגישו ניתוחי סטטיסטיקה, ובתחום המשפטי תזדקקו לציטוטים לפסקי דין תקדימיים.

כסטודנטים להשכלה גבוהה תזדקקו לכתיבה אקדמאית לכתיבת מאמרים, עבודות מחקר, עבודת גמר, הגשת תוצאות ניסוי ועוד. המטרה העיקרית של כתיבה אקדמית היא להעביר רעיונות, תיאוריות, טיעונים וממצאי מחקר בצורה ברורה, תמציתית ומבוססת ראיות. זהו אמצעי עיקרי לשיח מלומד בנושא מסויים ולהרחבת הידע בתחום המחקר.

סטטיסטיקה

איך תוכלו להצטיין בה?

על מנת להצטיין בכתיבה אקדמאית, צריך ללמוד את עקרונותיה בהתאם לתחום הלימוד שאתם לומדים. רצוי מאד לשקול בחיוב לקחת קורס או שיעורים כיצד לעשות זאת נכון, כיוון שהציון שלכם תלוי בכך, וגם מידת הרצינות שבה יקחו את המחקרים שלכם. חבל יהיה להשקיע מאמצים גדולים בלמידה אם עבודת הגמר או החקר שלכם לא תהיה טובה מספיק, ותאלצו לקבל אותה בחזרה ולתקן את כל ההערות ולבזבז זמן יקר ומשאבי אנרגיה. סטטיסטיקה

מהם עקרונות הכתיבה האקדמאית?

על מנת להבין טוב יותר מהי כתיבה אקדמאית, להלן מספר עקרונות כתיבה, כאשר כמובן יש צורך להתאים אותם למקצוע הנלמד:

  • פורמליות – כתיבה אקדמית מאופיינת בנימה ובשפה פורמלית שנמנעת לחלוטין מביטויי סלנג, שפת דיבור יומיומית פשוטה או אנקדוטות אישיות. במקום זאת, יש משתמש בשפה אובייקטיבית וחסרת פניות כדי להציג מידע וטיעונים.
  • מבנה וארגון נוקשים –  כתיבה אקדמית דורשת מבנה וארגון נוקשים שנקבעו על פי אמות מידה מסויימות הרלוונטיות למקצוע. המבנה בדרך כלל יהיה הגיוני וקוהרנטי  ויכלול  מבוא, שאלת המחקר, גוף המציג טיעונים והוכחות, ומסקנה המסכמת את הנקודות העיקריות ומציעה תובנות, מסקנות או המלצות.
  • בהירות ודיוק  – כתיבה אקדמית חייבת להיות בהירה ומדוייקת כדי להצליח בהעברת רעיונות, מסקנות והשערות וכמו כן, שימוש בשפה ברורה, תמציתית וספציפית כדי להעביר מושגים מורכבים ביעילות. חשוב מאד גם להשתמש במונחים טכניים או מינוח ספציפי לתחום, אך יש להגדיר אותם ולהסביר אותם כראוי עבור קוראים שאולי אינם מכירים את הנושא אם מדובר במאמר לציבור הרחב.
  • כתיבה מבוססת ראיות –  כתיבה אקדמית מסתמכת על ראיות לתמיכה בטיעונים ובטענות. עדויות אלו יכולות להגיע ממחקר ראשוני כגון ניסויים, סקרים, ראיונות או מקורות משניים כגון מאמרים מלומדים, ספרים ומקורות מקוונים בעלי אמינות. ציטוטים והפניות חיוניים כדי להכיר בתרומות של חוקרים אחרים וכמו כן כדי להימנע מהאשמה בגניבות.

 

לסיכום

כתיבה אקדמית מאפשרת לאנשים לתרום לשיח האקדמי, לחלוק ידע ולעסוק בדיונים מלומדים. על ידי הבנת המאפיינים, המטרות והמרכיבים העיקריים של כתיבה אקדמית, סטודנטים וחוקרים יכולים לשפר את יכולתם להעביר ביעילות ובבהירות את רעיונותיהם ולתרום רבות לתחומי הלימוד שלהם.

סטטיסטיקה

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא