מהם העונשים על תאונת דרכים קטלנית

תאונות דרכים קטלניות הן אחד מהגורמים המשמעותיים לתמותה בקרב האוכלוסייה.

לא בכל אירוע שבו מתרחשת תואנה קטלנית, יישא הנהג באחריות פלילית, אולם ככל שמדבור בתאונה שאירעה באשמת הנהג, העונש שייגזר עליו יתבסס על נסיבות האירוע וחומרת התנהגותו של הנהג.

 

התנאי הבסיסי להטלת עונש – אשמת הנהג

על מנת לייחס לאדם אחריות לתאונה קטלנית, יש צורך להוכיח כי מעשיו הם שגרמו למותו של אדם אחר. המגוון של תאונות קטלניות הוא רחב וכולל פגיעת רכב בהולך רגל, פגיעת רכב ברכב אחר, פגיעת משאית ברכב פרטי, פגיעת רכב באופניים או פגיעת רכב באופנוע. ישנן לא מעט תאונות דרכים קטלניות שבהן דווקא האדם אשר נפטר כתוצאה מהתאונה, הוא הגורם האחראי לה.

מבחינת החוק בישראל, ישנן שתי עבירות המהוות מקור חוקי לענישת נהג האחראי לתאונה שגרמה למותו של אדם. האחת היא עבירה של גרימת מוות בנהיגה רשלנית והשנייה היא עבירה של המתה בקלות דעת.

 

עבירת גרם מוות בנהיגה רשלנית

העונש הניתן להטלה על נהג אשר גרם למותו של אדם אחר בנהיגה רשלנית הוא עד 3 שנות מאסר. ייחוס עבירה זו, נעשה כאשר הנהג שגרם לתאונה לא התכוון לגרום לתאונה אלא גרם לה תוך חוסר מודעות לפרט מסוים אשר אדם סביר היה מודע אליו.

כך לדוגמה, נהג אשר אינו מאט בקרבת מעבר חציה ופוגע בהולך רגל החוצה את הכביש באותו מעבר חציה, עשוי לעמוד לדין בגין עבירת גרימת מוות בנהיגה רשלנית היות שאדם סביר היה מאט את הרכב בסמוך למעבר החציה ונמנע מפגיעה בהולך הרגל.

 

עבירת המתה בקלות דעת

העבירה החמורה יותר של גרימת מוות בתאונת דרכים, היא העבירה של המתה בקלות דעת. יסודות עבירה זאת כוללים מודעות לפרטים מסוימים אשר ביכולתם לגרום למותו של אדם לצד נקיטת אמצעים בלתי סבירים על מנת להימנע מכך. העונש בצדה של עבירה זו הוא של עד 12 שנות מאסר.

אחת הדוגמאות הבולטות לייחוס עבירת המתה בקלות דעת, היא במצב שבו נהג גרם למותו של אדם אחר בעת שנהג תחת השפעת אלכוהול. ניתן לומר כי אדם הנוהג תחת השפעת אלכוהול אינו מכוון לפגיעה באדם אחר, אולם נהיגה תחת השפעת אלכוהול היא נטילת סיכון בלתי סביר למניעת האפשרות להתרחשות תאונה.

 

נתונים המשפיעים על העונש

טווח הענישה ביחס לעבירות שצוינו לעיל, נוגע לנסיבות התאונה. באשר לגרימת מוות בנהיגה רשלנית, בדרך כלל יוטל עונש כבד על מי שרשלנותו היא ברף גבוה ומנגד עונש נמוך על מי שהתאונה לה הוא אחראי נובעת מרשלנות ברף נמוך. באשר לעבירות המתה בקלות דעת, מידת אחריותו של הנהג ליצירת הסכנה ויכולתו להימנע מכך, הם הגורמים שישפיעו על חומרת עונשו של הנהג.

 

תאונת דרכים קטלנית – חומרת העונש נגזרת מנסיבות התאונה

אדם אשר נמצא אחראי למותו של אדם אחר כתוצאה מתאונת דרכים קטלנית עשוי במקרים מסוימים לשאת עונש של עבודות שירות בלבד, ובמקרים אחרים ענישה חמורה של מספר שנים מאחורי סורג ובריח. שאלת העונש נגזרת מהעבירה המיוחסת לנהג הפוגע והשפעת פעולותיו על התוצאה המצערת.

ספר ופטיש

 

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא
הליכי גירושין
איך בוחרים עו״ד לענייני משפחה תותח?

מעט מאבקים משפטיים מביאים איתם את האמוציות, המורכבות האנושית והדקויות התקשורתיות שקיימים בגירושין או גישור משפחתי. בחירה באיש מקצוע מהמעלה הראשונה, כזה שידאג לאינטרס שלכם

קרא עוד »