מה ההבדל בין סוגי הוויסקי השונים ואיך נבחר אחד?

מבלנד, לסקוץ', דרך אירי ועד בורבון – בעולם הוויסקי קיימות אין סוף אפשרויות. בואו ללמוד על ההבדל בין סוגי הוויסקי השונים, וכיצד בוחרים אחד מושלם.

 

הקדמה

משקה הוויסקי הוא אחד מהמשקאות הנפוצים כיום בתרבות צריכת האלכוהול. זהו משקה בעל אופי, רחב אפשרויות, חזק ומיוחד, אותו נמצא כמעט בכל בית בו שותים, מפעם לפעם, כוסית אלכוהול לכבוד מאורע כזה או אחר. כנראה ששמעתם על בלו לייבל של ג'וני ווקר, או על הוויסקי דבש של ג'ק דניאלס, בשלב כזה או אחר.

בכדי להבין את ההבדלים בין סוגי הוויסקי השונים הזמינים כיום בשוק וכיצד נבחר אחד שמתאים לנו, נסביר על המקור של הוויסקי ועל ההבדלים שקיימים בין סוגיו השונים.

מבוא

מבוא לוויסקי

וויסקי הוא משקה אלכוהולי מזוקק. מכינים אותו על ידי התססת כוהל של דגנים, תוך זיקוק הנוזלים שתוססים במשך התהליך. את התוצר מיישנים בחביות עץ אלון. זמן היישון הוא פקטור עצום המשחק לטובת איכות הויסקי – ניתן להשיג בקבוקים שיושנו מהחל מכמה שנים, ועד למעל לעשרים וחמש שנה. אחוז האלכוהול המינימאלי בכדי להגדיר משקה אלכוהולי כוויסקי הינו כ40%. מקורו של הוויסקי מבוסס במאה השמינית במזרח התיכון.

 

סוגי וויסקי שונים

וויסקי זו הגדרה גדולה – בתוכה קיימים המון תת-סוגים שונים, שיתאימו לתקציבים שונים ולטעמים שונים. קיימים שני סוגים עיקריים הנפוצים היום בעולם הוויסקי: וויסקי מאלט – אשר מיוצר מלתת שעורה. בנוסף קיים וויסקי גריין – אשר מיוצר מדגנים שאינם שעורה (חיטה, תירס, שיפון וכד').

מעבר לסוגים הללו ולשילובים שקיימים שלהם (סינגל מאלט וויסקי, בלנדד מאלט וויסקי, בלנדד וויסקי וכו'), קיים גם הפקטור של מיקום ייצור הוויסקי. להלן מקורות הוויסקי השונים:

 

סקוטלנד

וויסקי סקוטי, או "Scotch", הוא סוג הוויסקי הפופולארי והמבוקש ביותר בשוק. הוויסקי הסקוטי מאופיין בטעם המדוקדק ובאיכות שלו, ונחשב לוויסקי מהטובים ביותר שניתן לרכוש כיום.

 

אירלנד

וויסקי אירי נחשב כיום לאלטרנטיבה זולה יחסית, אך עדיין איכותית, לאחיו – הסקאטץ'. שניהם אמנם מיוצרים בקרבת מקום, אך הם שונים מאוד. הוויסקי האירי מאופיין בטעמו הפראי והמיוחד.

אירלנד

ארצות הברית

הוויסקי האמריקאי הנפוץ ביותר הינו הבורבון. הוא ידוע בהיותו בעל טעם עמוק ואחוז אלכוהול גבוה.

 

יפן

הוויסקי היפני נכנס לזירה יחסית לאחרונה, אך מקבל חשיפה גוברת בשנים האחרונות. וויסקי זה ידוע בדקדוקו, במכירו הנגיש ובפקטור ה"Value for money" המצויין שהוא מציע.

 

איך בוחרים וויסקי?

לאחר שהבנו את מקורו של הוויסקי, למדנו על סוגיו השונים וקראנו על יתרונותיו, הגיע הזמן לבחור וויסקי. מכיוון והאופציות כל כך נרחבות, מומלץ ללכת תחילה על בקבוק עם וותק של לפחות עשור, מחברה מוכרת, לפי המקור שהכי מושך אותנו במאפייניו. לאחר מכן נוכל להמשיך ולנסות סוגים חדשים, עד שנמצא את הסוג המושלם לנו.

וויסקי

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא