מה העלות של ציור שמן מקורי מאומן?

אצל הרבה אמנים ואספנים עולה השאלה כמה שוות היצירות שיש ברשותם. ובכן תמחור של יצירות אמנות הוא לא נוסחה פשוטה ולכן היא יוצרת שאלות ותהיות רבות.
נקדים לכתוב כי בעולם האמנות נהוג להתייחס לכמה סוגים שונים של ערך שמקיימים ביניהם מערכות גומלין כאלו ואחרות אף על פי שאין ביניהם קשר ישיר: ערך כלכלי, אומנותי ותרבותי.

במאמר הבא נתמקד ונרחיב על הערך הכלכלי שהוא מה שמהווה ערך מרכזי במשחק הביקוש וההיצע של השוק.

 

בואו נדבר על המדיום הכי שכיח ועתיק שיש לתחום האמנות – ציורים:

ציורי שמן מתקיימים ונוצרים באמצעות חומרי גלם זולים יחסית: קנווס וצבעים שמסתמים בעלות של כמה מאות שקלים בלבד. אם כך איך הם מתומחרים באלפי ולפעמים גם מיליוני שקלים?
את הפער הזה ניתן לנמק באמצעות כמה סוגים של גורמים שמשתנים מעת לעת.

 

משתנים וגורמים הקשורים לציור כשלעצמו:

הרמה הטכנית ואיכות הציור 

אין יותר מידי מה לפרט, איכות החומרים וחומרי הגלם של הציור והרמה הטכנית שהשתמש בה האמן מהווים גורם עיקרי לעלות הציור.

 

המדיום של הציור 

ברוב המקרים ציורי שמן הם בעלי תג המחיר הכי גבוה. עבודות על נייר בטכניקה של צבעי מים, רישום, טושים, דיו, פסטל וכו' יתומחרו במחיר נמוך באופן יחסי. עבודות שיש להן העתקים ישאו תג מחיר נמוך ככל שמספר ההעתקים עולה.

 

ייחודיות 

הייחודיות נקבעת אל מול ציורים אחרים מאותו התחום או שמתעסקים באותו הנושא וכן בהשוואה לציורים נוספים של אותו האמן.

 

חשיבות הציור בגוף העבודות של האמן 

ישנם ציורים שהם לוו דווקא מרשימים במיוחד אך הם מסמלים תפנית כלשהי ביצירתו. זה יכול להיות כיוון חדש או תנועה מקורית

.

התקופה בחייו של האמן 

לכל אמן יש תקופות בקריירה שלו. ככל שהשוק מפותח יותר כך עולה המודעות לאמנים הנחשקים יותר ואי לכך היצירות שלהם עולות יותר בתקופה שבה הם בשיאם.

 

נושא הציור 

כמו שיש אמנים נחשקים יש גם נושאים נחשבים או פופולריים על פי התקופה. למשל בתקופת הרנסנס ציורים דתיים היו יקרים מאוד, במיוחד אלו שישו היה מצויר בהם.

 

גודל 

נשמע פשטני או שטחי אבל הגודל הוא באמת פרמטר חשוב בתמחורה של היצירה. אם נעשה חישוב יבש של עלות למ"ר אפשר למצוא שיש עיוות מסוים בין המחיר למ"ר בשני הקצוות של הסקאלה. הגדול מאוד והקטן מאוד. יש יצירות שלרבים אין קירות מספיק גדולים בבית בשביל להציג אותם או יצירות קטנות מידי שנבלעות אל תוך החלל.

 

לסיכום עלויות של ציורי שמן או ציורים מקוריים בכלל

עלויות ותמחור של יצירות היא עבודה לא פשוטה שכרוכה בחישוב וחשיבה על גורמים רבים ומשתנים שתלויים בתקופה. הכי חשוב בתמחור יצירות הוא להתחבר ליצירה ולא רק לנסות לחשב בצורה סכמטית ומנוכרת.

קשה לשים אמנות טובה במילים ובנוסחאות מדויקות. זכרו את זה!

סינדרלה

 

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא
אקדח
איפה ניתן להוציא רישיון לנשק?

  המצב הביטחוני הלא פשוט בתקופה האחרונה, והתערערות הביטחון האישי של האזרחים במדינת ישראל, הביא לביקוש הולך וגובר של אזרחים להוצאת רישיון נשק. העניין כמובן

קרא עוד »
בית קברות
מה הן מצבות כפולות?

סדרת כתבות שעוסקת במקרי מוות לא פתורים הובילה צופים רבים לתהייה שלא נוגעת כלל למקרי הרצח, אלא למצבות. אם צפיתם בסדרה זו, וודאי ראיתם את

קרא עוד »