מכור? אתה לא לבד, יש מי שיוציא אותך מזה

התמכרות היא למעשה דפוס התנהגות של שימוש קיצוני בחומר מסוים או עיסוק התנהגותי כפייתי, בהם מפתח המכור תלות מזיקה שעלולה לפגוע בתפקוד הרגשי, הסוציאלי, הקוגניטיבי, האקדמי והתעסוקתי. ההתמכרויות הנפוצות והמוכרות ביותר לפסיכולוגים ומטפלים בארץ הן התמכרות לאלכוהול וסמים, אך קיימות גם התמכרויות התנהגותיות כמו: התמכרות לספורט,למין, לאינטרנט, להימורים, לקניות, ואפילו לקפאין, לסמארטפון ולשוקולד.

אחד מן המאפיינים הברורים של התמכרות היא הסלמה מתמשכת כמו גם התמדה בהתנהגות ההרסנית, על אף ההשלכות המזיקות שלה (לטווח הקצר והארוך). כיום התמכרות נתפסת כמחלה נוירולוגית, שכן הסמים הממכרים משנים את המבנה של המוח ואת פעילותו.

עם זאת, באמצעות טיפול נפשי מקצועי, תמיכה נכונה ולעיתים שימוש בטיפול תרופתי, ניתן להתגבר על ההתמכרות ולהחלים. מלבד הגמילה עצמה, המטרה המרכזית של הטיפול בהתמכרויות היא להחזיר את המטופל למסלול חיים בריא, תוך מתן דגש והכוונה לתפקוד בריא בכל הנוגע למשפחה, לזוגיות ותפקוד במקום העבודה ובקהילה.

ישנם תסמינים רבים להתמכרות כשחלקם מתאימים הן להתמכרות לחומרים פסיכואקטיביים והן לדפוסי התנהגויות התמכרותיות. התסמין הראשון הוא הזמן. המכור מקדיש זמן רב להשגת החומר, צריכתו ולהתאוששות מן ההשפעות שלו.

בנוסף, ישנה תשוקה עזה להשתמש בחומר או לעסוק בהתנהגות הכפייתית שמתעלה על כל רצון אחר. תסמין נוסף הוא שהמכור חושב אך ורק (או כמעט רק) על החומר או על ההתנהגות שברצונו לעסוק בה, עד לשלב שבו ההתמכרות היא שמנהלת אותו ואת החלטותיו.

כמו כן, השימוש בחומר וההתנהגות המסוכנת נמשכים למרות שבשלב מסוים האדם מבין שיש לו בעיה, ומגיע להכרה כי ההתמכרות פוגעת לו בתחומי חיים רבים. בשלב זה קשה מאוד לאדם להיחלץ ממלכודת ההתמכרות ללא עזרה, לכן קיימות עמותות וארגונים רבים כמו שיטת 12 הצעדים לגמילה, שנמצאות שם בדיוק עבור מקרים כאלה.

בהתמכרות לחומרים,  ניתן לראות בבירור איך השיפוט מתערער והשימוש בחומר מסכן את החיים כמו למשל בזמן נהיגה. בנוסף, החומר הממכר מייצר סבילות – ככל שהזמן חולף החומר משפיע פחות, והאדם זקוק לכמות גדולה יותר ממנו על מנת להפיק את התחושה שהוא משתוקק לחוות שוב ושוב. חומר רב יותר פירושו השקעה רבה יותר כסף וזמן להשגתו, מה שיגרום בסופו של דבר לסיבוכים רבים ולפגיעה הולכת וגוברת בכל תחומי החיים.

בכל שיטות הטיפול בהתמכרויות, חשוב לגרום למטופל לצאת לחיים עם ארבעת הכלים הבאים:

  1. מיומנויות לשליטה עצמית – מיומנויות אלה כוללות בין היתר הסכם התנהגות וקביעה משותפת של יעדים קליניים.
  2. דרכים וכלים למניעת נפילות.
  3. ניתוח התנהגותי – סכימה ברורה וכרונולוגית שמבהירה למטופל מה הוביל למשבר בתהליך. לדוגמא, איזה גירוי עורר איזה רגש וכיצד אותו הדחף הוביל את המטופל לנפילה.
  4. ניהול של טריגרים – למידה וזיהוי על התמודדות יעילה עם גירויים פנימיים וחיצוניים שעשויים להביא את המטופל לחזרה לשימוש בחומר.

לסיכום, טיפול בהתמכרות דורש זמן ובעיקר צוות אנושי מקצועי ואוהב. חשוב לזכור שלא צריך להיות לבד בתהליך הזה – יש מי שיוציא אתכם מזה וישמח להיות בתהליך כל רגע ורגע.

הִתמַכְּרוּת

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא