מתנה מקורית או אומנות – למה באמת משמש אותנו הקנבס

לא בטוח ששמתם לב לזה, אבל אם תסתכלו מסביב תמצאו שם כמה וכמה 'קנבסים'.

קנבס זוהי יריעת בד ארוג, בדרך כלל מכותנה או פשתן, שמשמשת כיום בעיקר ליצירות אומנות.

הקנבס נתפס בעיני רבים כיוקרטי, אך האמת היא שהוא בד פשוט וזול, שיכול לשמש לצרכים רבים ביותר.

 

בד הקנבס

מקור המילה קנבס הוא רחוק מאוד בהיסטוריה, ככל הנראה במהלך המאה השלוש עשרה. פירוש המילה כנראה הוא מ'קנבוס' כלומר, בד העשוי מצמחי 'קנבוס'. צמחים אלו הם סוגים שונים של קנאביס, אך כאלה שאינם בעלי השפעות פסיכותיות, בעלי סיבים איכותיים, שמשמשים מאז ועד היום לצורכי תפירה בתעשייה.

בד הקנבס עשוי מסיבי צמחים איכותיים, בצורת אריגה פשוטה יחסית. פשטות זו היא שמעניקה לבד הקנבס את התכונות הייחודיות שלו. הצבע החלק והבהיר יחסית מחד, ומאידך משקל קל וגמישות יחסית. תכונות אלו הופכות את בד הקנבס לשימושי בעיקר לצרכי אומנות וכדומה, ופחות לצרכי טקסטיל והלבשה. עם זאת, בעבר, כאשר בדים היו מצרך יקר, שימשו בדי הקנבס אף כיריעות לאוהלים ומפרשים של ספינות, בעיקר בעקבות משקלם הקל יחסית.

 

אומנות

מאז התפתחות עולם הטקסטיל, והשתדרגו משמעותית אפשרויות הייצור של בדים איכותיים וחזקים יותר, נותר בד הקנבס בעולם האומנות. ציור על בד קנבס נהייה נפוץ יותר ויותר, ואף הציירים והאומנים הגדולים ביותר עשו בו שימוש. עם הזמן הפך הקנבס לסמל של איכות אומנותית, וציורים עליו נהפכו לשם דבר.

הפשטות היחסית של בד הקנבס מעניקה לו את התכונות שצריך בשביל בד ציור. צבע ניטראלי, גמישות יחסית, ואי תפיסת משקל בעין. בניגוד לבדים המורכבים יותר, הקנבס לא תופס את העין של אנשים, וכף הוא מאפשר להם להתרכז ביצירה ולא בבד שעליו היא צוירה.

 

שימושים נוספים

אולם, בשנים האחרונות נפוצו שימושים נוספים לבד הקנבס. אמנם שימושים אלו קשורים לעולם האומנות, אך פחות לעולם הציור. אחד השימושים הנפוצים שהתפתחו מאז התחדשות הטכנולוגיה הוא הדפסת תמונות על קנבס. הטכנולוגיה מנסה לנצל את התכונות האומנותיות שיש לקנבס להציע, על מנת להעניק לתמונה המודפסת יוקרה ואיכות המזכירות יצירות אומנות. שימוש נוסף לבדי הקנבס הוא יצירת ריקמה על גבי הבדים. בשימוש זה ניתן ליצור יצירות אומנות יוצאות דופן על גבי הבד, תוך שימוש בטכניקות ריקמה שונות.

 

מתנה מיוחדת

שימושים מודרניים אלו שנעשים עם בדי הקנבס מעלים את השאלה האם הקנבס הוא באמת דבר שמתאים דווקא ליצירות אומנות, או שמא הוא מתאים אף לדברים אחרים. שימושים אלו לכאורה מפחיתים את ערכו של בד הקנבס, והופכים אותו לפחות יוקרתי, אך הם מנצלים את היתרונות שלו ויכולים לייצר דברים נפלאים. כיום נתינת תמונה מודפסת על קנבס, או סתם יצירת רקמה, יכולים להיות מתנה כיפית ונחמדה, המעידה על מחשבה ואהבה.

עציץ

 

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא