תסמונת השחלות הפוליציסטיות – למה זה קורה?

סובלת מווסת לא סדירה בתדירות נמוכה? ייתכן מאוד ואת סובלת מאחת מהתופעות ההורמונליות הנפוצות ביותר בקרב נשים – יש אומרים: הנפוצה מביניהן. תסמונת השחלות הפוליציסטיות מאופיינת בביוץ לא סדיר ובשלל תסמינים נוספים. מטבע הדברים לנשים הסובלות מתסמונת זאת יהיה קושי להרות. הבשורה הטובה: ניתן להתמודד עם זה. שחלות פוליציסטיות: למה זה קורה? מהם סימני התסמונת ואיך מטפלים בהם? התשובות בפוסט שלפניכם. 

 

שחלות פוליציסטיות

המחלה ידועה גם בשמה הנוסף: שחלות רב כיסתיות או  Polycystic ovary syndrome-PCOS. שחלות פוליציסטיות הן תסמונת התוקפת 10% מאוכלוסיית הנשים בגיל הפריון. שחלות פוליציסטיות הן שחלות גדולות מהנורמה ביחס של פי 1.5-3 שמראן החיצוני משקף ריבוי זקיקים בגדלים שונים. (כנראה מכאן שמן: פוליציסטיות- כלומר מראה המדמה ריבוי ציסטות).

 

כיצד תוכלי לזהות מצב של שחלות פוליציסטיות?

התסמונת מאופיינת במספר סימנים מובהקים העשויים לעזור באבחונה. יש לדעת כי התסמינים מופיעים בצורה אינדיבידואלית ומשתנים מאישה לאישה ואף עשויים להיות שונים אצל אישה במהלך שלבים שונים בחייה:

  • הסימן המובהק ביותר מופיע בצורת ביוץ ומחזור שאינם סדירים. אצל רוב הנשים הסובלות משחלות פוליציסטיות תופיע הווסת רק 3-4 פעמים בשנה.
  • הופעת פצעוני אקנה.
  • שיעור יתר במקומות שונים בגוף.
  • נשירת שיער הראש.
  • עלייה ברמת האנדרוגנים (הורמונים זכריים) בדם.
  • כ-50% מהסובלות מתסמונת שחלות פוליציסטיות תסבולנה בנוסף גם מעודף משקל.
  • זקיקים מרובים בשחלות.
  • כתוצאה מעמידות להורמון האינסולין – אי סבילות לסוכר ואף התפתחות סוכרת.
  • עליה ברמת השומנים והאינסולין בדם.
  • עלייה ברמת ההורמון LH לעומת הורמון FCH.

 

אבחון תסמונת שחלות פוליציסטיות

הרפואה מאבחנת תסמונת שחלות פוליציסטיות באמצעות התבססות על תלונת האישה בהתאם לרשימת התסמינים שהוזכרו ולאחר שלילת תופעות הורמונליות נוספות כגון: הפרעה בפעילות בלוטת התריס, הפרעת בפעילות בלוטת יותרת הכליה וכן הפרעה בפעילות יותרת המוח.

 

מהן השפעות התסמונת?

כפי שציינו, אחת מההשפעות העיקריות והמשמעותיות ביותר של תסמונת השחלות הפוליציסטיות הינה הקושי להרות בהתאם למצב בו הביוץ מופיע בתדירות כה נמוכה. הרפואה מציגה גישה אופטימית ונותנת סיכויי פוריות גבוהים לנשים שאין להן או לבן זוגן בעיות נוספות. ישנם טיפולי פוריות ייעודיים עבור נשים הסובלות מתסמונת השחלות הפוליציסטיות. השפעה נוספת המצויה בקרב הסובלות מהתסמונת היא עיבוי רירית הרחם – זהו מצב בו הרירית אינה מופרשת לאחר הביוץ אלא מתעבה בתוך הרחם. מצב זה יוצר סיכון להתפתחות סרטן רירית הרחם.

בנוסף, תיתכן הפרעה קוסמטית כתוצאה מהתסמונת בשל שיעור יתר והופעת פצעוני אקנה. יש לדעת כי בשל שיעור ההשמנה הגבוה בקרב נשים עם שחלות פוליציסטיות מצויה עלייה בשיעור הסובלות גם מתסמונת מטבולית. נשים אלו עלולות לסבול מסוכרת, מחלות כלי דם ולב, עלייה ברמת השומנים בדם ויתר לחץ דם.

 

שחלות פוליציסטיות – כך תתמודדי עם התסמונת

הרפואה ממליצה על שינוי תזונתי לשיפור התפקוד ההורמונלי והמטבולי. בנוסף מוצע טיפול תרופתי לצד טיפול טבעי משלים. ולסיכום, חשוב לציין כי כל אישה הסובלת מהתסמונת נדרשת לבצע מעקב רציף אצל רופא נשים ורופא משפחה.

טיפולי פוריות

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא
שתלים
מה התהליך של השתלת שיניים?

השתלת שיניים נחשבה עד לפני כמה שנים להליך מורכב ויקר במיוחד. לאחרונה אנו עדים לשינוי משמעותי בהקשר זה. שכן, פעולה זו הפכה לתהליך נפוץ ופשוט

קרא עוד »
כִּירוּרגִיָה
רשלנות רפואית בניתוח

ניתוחים נחשבים לפרוצדורה רפואית מורכבת ונפוצה שמתקיימת מידי יום בבתי החולים ומכונים רפואיים ברחבי הארץ. לצערנו, יש לא מעט אנשים שיוצאים מניתוחים שונים ומגלים שאירעה

קרא עוד »
מהו דיקור יבש ומתי משתמשים בו
מהו דיקור יבש ומתי משתמשים בו?

כבר שנים שתחום הרפואה האלטרנטיבית תופס תאוצה ואנשים מחפשים גישות לא פולשניות והוליסטיות לטפל בבריאותם. אחד הטיפולים היעילים של עולם הרפואה האלטרנטיבית שצובר אחיזה הוא

קרא עוד »