למה חשוב לפתח מנהיגות צעירה ואיך ניתן לעשות זאת

בני הנוער של היום הם, כידוע לכל המנהיגים של המחר.

הם אלו שעתידים להיות מנהיגים במשפחה, בקהילה ובמקום העבודה.

שנות הנעורים הן תקופה קריטית לפיתוח מנהיגי העתיד ולכל מתבגר יש פוטנציאל מנהיגותי אותו ניתן לטפח.

את האמונה של בני נוער במנהיגותם חשוב לפתח ממגוון סיבות לגביהם נפרט במאמר זה.

בנוסף נרחיב לגבי הדרכים בהם ניתן לפתח מנהיגות בקרב צעירים.

 

פיתוח מנהיגות צעירה

לפיתוח מנהיגות יש חשיבות רבה גם לבני הנוער עצמם וגם לחברה כולה. מכיוון שמנהיגות מתגמלת את המחזיקים בה ומסייעת בעיצוב האישיות, בני נוער יחוו חיים עשירים ומלאים יותר בעקבות פיתוחם כמנהיגים. פיתוח ערכים אנושיים בסיסיים והבנה לגבי החשיבות של אחריות חברתית וקהילתית בקרב בני נוער מהווה את הבסיס להתפתחותם. להרחבה ראו כאן מאת שרביט מנהיגות.

 

התבוננות ולקיחת אחריות

על מנת לסייע בפיתוח מנהיגות  בקרב בני הנוער ניתן לעודד וללמד אותם להקשיב לאני הפנימי שלהם וללמוד כיצד לקבל אחריות על מעשיהם. במוקד פיתוח מנהיגות עומדת למידה לעומק והתבוננות פנימית וחיצונית, לגבי המקום של ערכים ואידיאלים בחיי הנער. מנהיגות היא למעשה מערכת מיומנויות ועמדות אותן ניתן לפתח, תוך למידה וביצוע בפועל של מעשים מנהיגותיים.

 

שלבים בפיתוח מנהיגות

השלב הראשון בפיתוח מנהיגות צעירה מתמקד ביצירת המודעות הראשונית לפוטנציאל המנהיגות שבכל נער. בני נוער רבים מתקשים לראות את עצמם כמנהיגים והם לרוב זקוקים לדחיפה כדי להתחיל בתהליך הפיתוח. השלב השני מתמקד בחיזוק המיומנויות המנהיגותיות, תוך התמקדות באינטראקציות שלהם עם אחרים. בשלב השלישי ניתן להתמקד במיומנויות בתחומים ספציפיים.

 

כלים ויכולות

הכשרה מנהיגותית פורמלית במסגרות שונות יכולה להקנות את הכלים למנהיגות. חשוב שהמסגרת תהיה תומכת ואוהבת ותחזיק במערכת ערכים הומנית. בפיתוח גישה מנהיגותית צריך לעודד שאפתנות, חשיבה ביקורתית ויכולת לקבל החלטות גם כשהן לא פופולריות. בנוסף על מנת לפתח כישורי מנהיגות, יש לעבוד על יכולות התקשרות הבינאישית ועל מיומנויות הדיבור והכתיבה.

 

מעורבות והשפעה דמוקרטית

פיתוח מנהיגות צעירה מאפשרת לבני נוער לצמוח, לגדול ולפרוץ. עם זאת תוכניות פיתוח לא צריכות להסתפק בהתפתחות אינדיבידואלית בלבד, אלא להביא בחשבון את הערכים והאחריות החברתית של מנהיגי העתיד. פיתוח מנהיגות צריך להאמין בחשיבות של שינוי חברתי וביכולת של בני נוער להשפיע במעשים מנהיגותיים על סביבתם ועל החברה כולה, תוך שימוש בכלים דמוקרטיים.

 

פיתוח מנהיגות לטובת הפרט והחברה

לסיכום, חשוב לפתח מנהיגות צעירה, הן לשם בניית חברה טובה יותר והן לשם גיבוש אינדיבידואלי של האישיות ועיצובה. הפוטנציאל המנהיגותי קיים בכל נער וניתן וכדאי לעורר ולדחוף למיצויים. ניתן לפתח מנהיגות במגוון מסגרות פורמליות ואחרות, תוך שימת דגש על ערכים ומעורבות בחברה ובקהילה.  עידוד מנהיגות צעירה יכול להשפיע לא רק על עתיד הנער אלא על החברה כולה.

חץ

 

 

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא
קורס הדמיה
מה זה קורס ויזואליזציה?

בעולמות הדאטה, אחת הדרכים היעילות ביותר לניתוח והבנה של נתונים שונים וכן הנגשתם לבעלי תפקידים שונים בארגון הינה הדמיית נתונים. או בשפה המדוברת: ויזואליזציה. קורס

קרא עוד »
תלמיד
מה כדאי ללמוד בגיל 30?

בשנות ה-70, ליועצים פיננסיים היו בעצם שתי אפשרויות קריירה: הם יכלו להפוך לסוכני מניות או סוכני ביטוח. דרכם נקבעה מראש והציפיות מהם היו פשוטות למדי.

קרא עוד »