מהי בימת תפילה ולמה היא משמשת?

בין אם נרצה זאת או לא, הדת הינה מרכיב משמעותי ובלתי נפרד מחיינו כיהודים במדינת ישראל. לפיכך, רובו הכולל של עם ישראל, גם אלו המגדירים עצמם חילוניים, ככל הנראה נכחו בעבר בבית כנסת או השתתפו בתפילה. עם זאת, בתוך בתי הכנסת ישנם מספר מאפיינים שגם חלק ממתפללי בית הכנסת הקבועים לא יודעים את תפקידם, כמו מהי בימת תפילה ומה תפקידה – נפרט על כך במאמר שלפניכם

 

מה זו בכלל בימת תפילה?

בימת תפילה הינה, במילים פשוטות, קובייה או תיבה גדולה, אשר בדרך כלל עשויה מעץ. את בימת התפילה, שבמרבית המקרים היא גדולה מספיק על מנת לאפשר עמידה של מספר אנשים בתוכה בו זמנית, ניתן למצוא בכל בית כנסת. מטרת הבימה היא לאפשר עמדת תפילה לרב או לחזן, אשר מובילים את התפילה.

עמדת התפילה ממוקמת כך שמי שעומד בתוכה, עומד עם פניו לעבר קהל המתפללים שנוכח בבית הכנסת. הבימה בנויה כתיבה ובגודל אשר מספיק לכמה אנשים לעמוד בתוכה מכיוון, שפעמים רבות יזמין הרב את אחד מחברי הקהילה להוביל את הקריאה של קטע מסוים בתפילה.

איזו סוגי בימות תפילה יש?

במידה ואתם מתעניינים ברכישה או בהזמנה מותאמת אישית של בימה לבית כנסת, חשוב להבדיל בין שני הסגנונות העיקריים של רהיט זה. אופציה אחת היא להישאר עם העיצוב המסורתי של בימת תפילה, באופן שבו תתאים כמובן לשאר הסגנון המסורתי של בית הכנסת.

האופציה השנייה הינה בימת תפילה בסגנון מודרני. גם במקרה זה, מומלץ שהבימה תתאים לשאר מאפייני העיצוב שבבית הכנסת. לדוגמה, במידה וארון הקודש בבית הכנסת הינו בסגנון מסורתי, כדאי שגם בימת התפילה תעוצב כך, ולהפך.

 

האם אפשר להוסיף קישוטים לבימות תפילה?

כאמור, בבסיסה, בימת תפילה היא תיבת עץ גדולה הממוקמת בקדמת בית הכנסת. אך כפי שכל מי שנכח בבית כנסת יודע, פעמים רבות התיבה אינה עשויה מעץ חלק, אלא מעוטרת בשלל קישוטים שונים. אופציה אחת לעיצוב התיבה, היא הוספת גילופי עץ שונים על גוף הבימה עצמה.

אופציה נוספת, אשר נפוצה בבתי כנסת רבים, היא שימוש במתכות או אבנים מסוגים שונים על מנת לקשט את בימת התפילה. כמובן, ברובם המוחלט של המקרים, הקישוטים הינם סמלים הקשורים לעם היהודי, כמו מגן דוד, חנוכייה או מנורה.

באיזה גודל צריכה להיות בימת התפילה?

גודל בימת התפילה יהיה בהתאמה לגודל בית הכנסת בו הוא ממוקם. עבור בית כנסת שכונתי קטן, לא מומלץ לרכוש בימת תפילה גדולה מדי, שלא תשאיר מקום למתפללים נוספים. מנגד, בבית כנסת מפואר וגדול ממדים, חשוב להזמין בימה גדולה מספיק, שניתן יהיה לראותה מכל חלקי בית הכנסת.

 

סיכום

אחד הרהיטים החשובים ביותר בכל בית כנסת, לצד ארון הקודש, הוא בימת התפילה. ניתן למצוא בימות תפילה במגוון סגנונות וגדלים.

מהי בימת תפילה ולמה היא משמשת

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא