חוש השמיעה – מהו?

חוש השמיעה הוא אחד מחמשת החושים שלנו. רובנו לוקחים אותו כמובן מאליו, אבל אם יש לנו בן משפחה מבוגר, או אדם עם מוגבלות בחוש השמיעה, אנחנו מבינים את החשיבות שלו לחיים. איך נראים החיים של מי שחוש זה נפגע אצלם והם חווים ירידה בשמיעה ואף חירשות? מאמר זה יסקור את חוש השמיעה, חשיבותו, וההתמודדות עם ירידה ופגיעה בחוש השמיעה.

 

מערכת השמיעה

מערכת השמיעה היא מערכת שמעבירה קול, סאונד חיצוני, מהסביבה לתוך המוח שלנו, על מנת שנקבל אינדיקציה על המתרחש בחוץ, או בשביל לתקשר עם הזולת. המערכת הזאת מסתיימת במוח ומתחילה באוזן החיצונית, הבנויה כאפרכסת בשביל להוביל באופן מיטבי את גלי הקול פנימה לתוך האוזן התיכונה.

האוזן התיכונה היא תעלה שבסופה עור התוף – עור דק ומתוח שרוטט בגלל גלי הקול. מצידו הפנימי מחוברת עצם קטנה שנקראת "פטיש" ואליה מחוברות עוד שתי עצמות זעירות. הרטט של שלוש העצמות מתרגם למעשה את גלי הקול לתנועה פיזית עדינה שממשיכה לאוזן הפנימית.

באוזן הפנימית ישנן שערות זעירות שהרטט שלהן מתורגם לאות חשמלי שהמוח יכול לפרש. בשביל שחוש השמיעה יעבוד כמו שצריך, כל השלבים צריכים לעבוד. כל פגיעה באחד השלבים יכולה להוביל לירידה בשמיעה.

מערכת השמיעה

חשיבותו של חוש השמיעה לתקשורת

אמנם החוש המרכזי בו אנו משתמשים הוא הראייה, אבל חוש השמיעה הוא חוש קריטי לתקשורת. הרוב המוחלט של התקשורת בין בני אדם נעשה על ידי שפה ודיבור. זה כל כך מובנה וכל כך בסיסי בשבילנו. כאשר אנחנו רוצים משהו, כאשר רוצים להגיד איך מרגישים, כאשר רוצים אפילו לקרוא לעזרה – אנחנו משתמשים בקול. כאשר השמיעה נפגעת, הדבר הראשון שנפגע הוא היכולת לתקשר עם אחרים. זה מבודד את האדם שחווה ירידה בשמיעה, והבידוד הזה מייצר תחושות קשות של חוסר אונים.

כאשר אדם נולד חירש, הוא לומד להתמודד מיד עם הצורך לתקשר בעזרת שפת סימנים. זה לא קל, אבל נותן אפשרויות לתקשור. כאשר ירידה בשמיעה מתרחשת באמצע החיים, היא יכולה לגרור תוצאות קשות של דיכאון ובידוד. על מנת לסייע להתמודד עם הירידה בשמיעה קמו ארגונים כמו ארגון בקול. ארגונים אלה פועלים לקידום זכויות והשתלבות של אנשים שחווים ירידה בשמיעה במרחב, וגם להתמודדות עם הירידה בשמיעה בתקשורת בין אישית ומשפחתית.

 

חשיבות חוש השמיעה לאוריינטציה

שמיעה, בניגוד לראייה, מתקיימת ב-360 מעלות ובתלת ממד, כלומר אנחנו שומעים מכל הכיוונים. כשיש סכנה מאחורינו, יהיו אלה האוזניים שיתריעו לנו על כך. שמיעה מייצרת לנו אוריינטציה וביטחון במרחב. אנחנו יודעים אם משהו מתקרב אלינו גם אם אנחנו לא רואים אותו. להסתובב ברחוב עם לקות בחוש השמיעה יכולה להיות חוויה קשה ומפחידה ואף מסוכנת.

 

סיכום

חוש השמיעה שאנחנו לוקחים כמובן מאליו הוא חוש קריטי לתקשורת והתמצאות במרחב. כאשר אדם חווה פגיעה בחוש השמיעה, הוא עלול לסבול מבדידות קשה ומהסכנות של יציאה למרחב ללא אוריינטציה.

חוּשׁ הַשְׁמִיעָה

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא