כיצד עורכים סקירת ספרות?

סופו של הסמסטר האקדמי הראשון לשנת הלימודים הנוכחית מתקרב, ואיתו שלל המטלות והעבודות שאתם הסטודנטים צריכים להגיש. כמו שאתם כבר יודעים, לעבודה אקדמית יש סטנדרטים גבוהים מאוד, וכמה כללים שחייבים להקפיד עליהם על מנת שהעבודה תהיה קבילה ושתוכלו להגיש אותה. אחד הדברים החשובים ביותר שכל עבודה אקדמית צריכה לכלול הוא סקירת ספרות.

מכיוון שאתם כנראה לא הראשונים שהולכים לכתוב על הנושא הזה, אתם צריכים להראות בקצרה שעברתם על המאמרים והספרים העיקריים שכבר נכתבו על הנושא, שאתם בקיאים בהם, ושלעבודה שאתם הולכים לכתוב יש על מה להתבסס. אז איך עושים את זה? בדיוק בשביל זה כתבנו לכם כאן הסבר פשוט וקולע שאחריו תדעו לכתוב סקירת ספרות מצוינת.

 

אז מה זה בכלל סקירת ספרות?

סקירת ספרות היא חלק בלתי נפרד מכל עבודה אקדמית. זהו למעשה פרק בעבודה שמוקדש לחומר האקדמי שכבר נכתב בנושא, ושעליו העבודה הנוכחית הולכת להתבסס. הסקירה האקדמית יכולה לכלול מאמרים שפורסמו בכתבי עת מדעיים, ספרים מדעיים, תזות, דוקטורטים וכו', כאשר מספר המקורות שצריך להופיע בסקירה משתנה על פי סוג העבודה.

כמובן שסקירת ספרות של דוקטורט תהיה נרחבת בהרבה מסקירת ספרות של עבודת סמינריון בתואר ראשון.

סקירה ספרותית

היכן ממוקמת סקירת הספרות בעבודה?

בדרך כלל סקירת הספרות נמצאת ממש בתחילת העבודה, בפרק הראשון, כדי שמי שקורא את העבודה ובודק אותה יבין מול מה הוא עומד. כמובן שככל שכתיבת העבודה מתקדמת ואתם נחשפים לעוד ועוד מקורות שבהם אתם נעזרים תצטרכו גם לחזור אחורה, לעדכן את סקירת הספרות, ולהוסיף אליה את המקורות החדשים. חשוב מאוד גם לבדוק כל הזמן שסקירת הספרות מתאימה לשאלת המחקר שאותה העבודה שאתם כותבים ניגשת לבחון.

 

איך לכתוב סקירת ספרות טובה?

לסקירת ספרות טובה יש חשיבות עצומה בכתיבה של עבודה. מכיוון שמדובר בפרק הראשון שאותו קוראים, הוא משדר את רצינות העבודה והעומק שאליו הגעתם בזמן כתיבת העבודה. פרק ראשון רציני וערוך היטב כבר יעביר לבודק העבודה את המסר שמי שכתב אותה השקיע ועבד קשה מאוד על העבודה.

הרבה מאוד סטודנטים מתקשים וחוששים מכתיבה של סקירת ספרות, בעיקר מכיוון שמדובר על פרק שדורש הרבה עבודה 'אפורה' והוא לוקח הרבה זמן. הטיפ הראשון שאנו יכולים לתת לכם הוא היצמדות להוראות שקיבלתם. בכל עבודה הסטודנטים מקבלים הוראות מדויקות על כמות המקורות שאליהם הם צריכים להגיע, סוג המקורות, שפת המקורות, ועוד.

היצמדות להוראות כבר תהפוך את החיים שלכם לפשוטים יותר. בשלב השני היינו ממליצים לבצע חיפוש במאגרי המידע שעומדים לרשותכם במוסד בו למדתם. כדאי לבדוק מהם חיבורי הבסיס הקלאסיים בתחום ולהתייחס אליהם, ומלבדם להתייחס בעיקר לספרות מחקר מודרנית יחסית.

 

סיכום

נכון שמדובר בפרק שנחשב למפחיד וקשה, אבל אם תעבדו לפי הטיפים שלנו תגלו שזה הרבה יותר פשוט ממה שאתם חושבים!

התנהגות

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא