מה ההבדלים העיקריים בין תמ"א 38 לפינוי בינוי?

לפרויקטים של התחדשות עירונית תפקיד חיוני בעיצוב עתידן של הערים, בהחייאת השכונות ובשיפור איכות החיים הכוללת של התושבים. בעיר ירושלים זכו שתי יוזמות בולטות להתחדשות עירונית לתשומת לב משמעותית – תמ"א 38 ופינו בינוי. שני סוגי הפרויקטים שואפים לשנות ולהצעיר אזורים עירוניים, אך הם שונים בגישתם, היקפם והשפעתם. 

 

במאמר זה נבחן את ההבדלים העיקריים בין תמ"א 38 לפינוי בינוי, ונשפוך אור על תכונותיהם הייחודיות והשפעתם על העיר ירושלים.

 

תמ"א 38 – הגברת חוסן העיר באמצעות תוספות מבנים

תמ"א 38, קיצור של "תכנית מתאר ארצית 38", היא תכנית התחדשות עירונית המיושמת בערי ישראל. המטרה העיקרית של תמ"א 38 היא חיזוק עמידות המבנים בפני רעידות אדמה וקידום פיתוח עירוני, ובמקביל לתת מענה לצורך בתוספת יחידות דיור. על פי תמ"א 38, מעודדים בעלי נכסים לחזק את הבניינים שלהם מפני פעילות סיסמית ולהוסיף קומות נוספות כדי להכיל יחידות מגורים חדשות.

תוספות בנייה

המאפיינים העיקריים של תמ"א 38  כוללים

– עמידות בפני רעידות אדמה: תמ"א 38 שמה דגש רב על חיזוק מבנים לעמידה באירועים סיסמיים. יש לכך חשיבות עליונה בירושלים, שכן היא ממוקמת באזור מועד לרעידות אדמה. התוכנית מספקת תמריצים כספיים ותמיכה טכנית לבעלי נכסים הבוחרים לשפר את השלמות המבנית של הבניינים שלהם.

– יחידות מגורים נוספות: תמ"א 38 שמה לה למטרה לתת מענה לביקוש הגובר למגורים בירושלים על ידי מתן אפשרות לבעלי נכסים להוסיף קומות נוספות לבניינים שלהם. הדבר יוצר הזדמנויות ליחידות דיור חדשות, המסייע בהקלת מצוקת הדיור בעיר.

– תמיכה כספית: כדי לעודד השתתפות, תמ"א 38 מציעה תמריצים כספיים לבעלי נכסים הבוחרים להשתתף בתכנית. תמריצים אלה יכולים לכלול הקלות מס, פטורים או מענקים, בהתאם לנסיבות הספציפיות של כל פרויקט.

– גישה שיתופית: תמ"א 38 מעודדת שיתוף פעולה בין בעלי הנכסים, היזמים והעירייה. אחריות משותפת זו מבטיחה שפרויקטי ההתחדשות העירונית יתאימו לחזון הכולל של העיר ולהנחיות התכנון העירוני.

 

פינוי בינוי – העצמה קהילתית ופיתוח תשתיות

פינוי בינוי, כלומר "בונים ביחד" בפיליפינית, הוא יוזמה להתחדשות עירונית בירושלים המתמקדת בהעצמת קהילות מקומיות ושיפור תשתיות. פותח בשיתוף פעולה עם הקהילה הפיליפינית בירושלים, פינוי בינוי שואף להחיות את השכונות על ידי שדרוג המרחבים הציבוריים, שיפור התשתיות העירוניות וטיפוח תחושת בעלות קהילתית.

 

המאפיינים העיקריים של פינוי בינוי כוללים

– מעורבות קהילתית: פינוי בינוי שם דגש על מעורבות קהילתית בכל שלבי תהליך ההתחדשות העירונית. התכנית מעודדת את התושבים להשתתף באופן פעיל בקבלת ההחלטות, תוך הקפדה על שמיעת קולם וצרכיהם ושילובם בתוכניות השיפוץ.

– שדרוג תשתיות: פינוי בינוי מתמקד בפיתוח תשתיות, לרבות שיפור השטחים הציבוריים, כבישים, פארקים ומתקנים קהילתיים. על ידי שיפור הסביבה הפיזית, התוכנית שואפת ליצור שכונות תוססות וניתנות למגורים.

– שילוב והכלה חברתית: פינוי בינוי מקדם אינטגרציה חברתית על ידי טיפוח תחושת קהילה והכלה. התוכנית מעודדת אינטראקציות תרבותיות וחברתיות מגוונות, חוגגת את התרומות הייחודיות של הקהילה הפיליפינית תוך טיפוח קשרים עם קהילות אחרות בירושלים.

– פיתוח בר קיימא: קיימות היא מרכיב מרכזי בפינו בינוי. התוכנית מיישמת שיטות בנייה ירוקה, מקדמת יעילות אנרגטית ומשלבת תכונות ידידותיות לסביבה בפרויקטים של התחדשות עירונית.

תכונות עיקריות

הבדלים והשפעות

בעוד שגם תמ"א 38 וגם פינוי בינוי שואפות להחיות את האזורים העירוניים בירושלים, הם שונים באופן משמעותי בגישה ובמיקוד שלהם. תמ"א 38 עוסקת בעיקר בצורך בחוסן רעידות אדמה וביחידות דיור נוספות, תוך התמקדות בהיבטים הפיזיים והמבניים של התחדשות עירונית. מצד שני, פינוי בינוי נותן עדיפות למעורבות קהילתית, אינטגרציה חברתית ושדרוגי תשתיות, עם דגש חזק על העצמת קהילות מקומיות.

ההשפעות של יוזמות אלו ניכרות בתחום של תמ"א בירושלים. תמ"א 38 הביאה לחיזוקם של מבנים רבים, מה שהופך אותם לעמידים יותר בפני רעידות אדמה והבטחת בטיחות התושבים. בנוסף, התוכנית תרמה ליצירת יחידות דיור חדשות, וסייעה בהקלת מצוקת הדיור בעיר.

פינוי בינוי, לעומת זאת, טיפח תחושת בעלות קהילתית וגאווה בקרב הקהילה הפיליפינית בירושלים. באמצעות שדרוגי תשתיות ומעורבות קהילתית, פינוי בינוי שיפר את איכות החיים של התושבים, ויצר מרחבים המקדמים לכידות חברתית ואינטראקציה.

העיר ירושלים נהנית מיישום תמ"א 38 וגם פינוי בינוי. פרויקטים אלו של התחדשות עירונית תורמים לפיתוח הכולל של העיר והבאתה למאה ה-21, מבטיחים צמיחה בת קיימא, שיפור תשתיות ומרקם עירוני תוסס ומכיל.

 

סיכום

תמ"א 38 ופינו בינוי הן שתי יוזמות התחדשות עירונית מובהקות בירושלים, כל אחת עם גישה ומיקוד ייחודי משלה. בעוד תמ"א 38 מתייחסת בעיקר לחוסן רעידות אדמה ויצירת יחידות דיור נוספות, פינוי בינוי שם דגש על מעורבות קהילתית, שילוב חברתי ופיתוח תשתיות. ליישום יוזמות אלו הייתה השפעה משמעותית על העיר ירושלים, ותרמה לפיתוח הכולל, חוסנה וחיותה.

כשההתחדשות העירונית ממשיכה לעצב את הנוף של העיר, יוזמות כמו תמ"א 38 ופינו בינוי ממלאות תפקיד מכריע ביצירת עתיד בר קיימא ותוסס לירושלים.

פרויקטים של התחדשות עירונית

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא