מא' עד ת' – מידע חשוב לשוכרי דירות

רבים מתושבי ישראל גרים בשכירות. הדינמיקה בין שוכר למשכיר יכולה להיות נעימה ותקשורתית, ובמקרים אחרים, מלאת חשדנות ומתח. אבל לא משנה היכן אתם נמצאים על הסקאלה הזאת, אם אתם שוכרים – אתם רוצים להיות בטוחים שבעל הנכס שלכם ואתם נוהגים על פי החוק, ומקבלים את כל זכויותיכם. לשם כך – הנה כמה דברים שחשוב שתדעו. 

 

מה מגיע לשוכר?

במדינת ישראל ישנו חוק חשוב הנוגע לחוזי שכירות, ושמו "חוק הגנת הדייר". יש לו שתי מטרות: להגן על הדייר מפני העלאת שכר לא הוגנת מצד בעל הנכס, ומפינוי ללא סיבה. מדובר בפינוי שמבצע בעל הנכס על מנת להשכיר אותו מחדש בעלות גבוהה יותר. על פי תקנות הגנת הדייר, אם בעל נכס רוצה לפנות דייר או להעלות את שכר הדירה שהוא משלם – עליו לעקוב אחרי כללים מסוימים.

למשל, במקרה של העלאת שכר הדירה, עליו להודיע על כך לדייר מראש בכתב. אם מדובר בהעלאה של עשרה אחוז ומעלה – בעל הנכס מחויב לתת התראה של שלושה חודשים מראש.

שוכר

מה מגיע לבעל הנכס?

על פי חוק, השוכר מחויב להעביר תשלום דמי שכירות במועד ובאופן שנקבעו בחוזה. עוד מחויב הדייר לאפשר למשכיר גישה לנכס שבבעלותו למטרת בדיקה או תיקון – זאת בתנאי שהמשכיר מודיע על כך מבעוד מועד. כמו כן, חלה חובה על השוכר לקבל אישור מהמשכיר טרם ביצוע שינויים כלשהם בנכס, וכמובן – לפנות את הנכס בתום תקופת השכירות, ולהחזיר אותו. אם השוכר מעוניין להשכיר את הנכס לתקופה קצרה, כלומר לסבלט אותו – עליו לקבל אישור לכך מבעל הנכס.

 

סרבנות פינוי

על פי חוק, כאשר שוכר מסרב להתפנות מהנכס – הוא איננו מוגדר מסיג גבול, ובעל הנכס לא מורשה לסלק אותו בכוחות עצמו או להטיל עליו סנקציות, בדמות ניתוק חשמל או מים. הדבר מתקיים גם כאשר השוכר מסרב לשלם דמי שכירות, משלם באופן חלקי או מפר חוזה. הברירה היחידה של בעל הנכס במקרים כאלה היא להגיש תביעה לפינוי שוכרים.

מדובר בהליך משפטי מקוצר, שלפי החוק, מסתיים תוך שלושה חודשים. לאחר הגשת התביעה מצד בעל הנכס, הדייר צריך להגיש כתב הגנה. אם טענותיו של השוכר נגד הפינוי אינן מהותיות – סביר להניח שהוא יעדיף לחסוך בהוצאות ולהתפנות עוד לפני תחילת ההליך המשפטי.

 

לסיכום

כשמדובר בהשכרת נכס, לשוכר ולמשכיר יש חובות וזכויות שעליהם להכיר ולפעול על פיהן. כפי שהדייר מחויב לשלם את דמי השכירות ולפנות את הנכס בזמן לפי מה שסוכם בחוזה – כך בעל הנכס אינו מורשה להעלות את שכר הדירה בלי להודיע על כך מראש, או לפנות את הדייר ללא סיבה. אם הדייר מפר את החוזה, מסרב לשלם או להתפנות בזמן – בעל הנכס מורשה להתמודד עם כך אך ורק דרך תביעה לפינוי שוכרים.

שוכרי דירות

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא
הליכי גירושין
איך בוחרים עו״ד לענייני משפחה תותח?

מעט מאבקים משפטיים מביאים איתם את האמוציות, המורכבות האנושית והדקויות התקשורתיות שקיימים בגירושין או גישור משפחתי. בחירה באיש מקצוע מהמעלה הראשונה, כזה שידאג לאינטרס שלכם

קרא עוד »