נפגעת בתאונת דרכים – את מי ניתן לתבוע?

תאונת דרכים יכולה לגרום לפגיעה ברכוש וגם בפגיעה פיזית וחשוב לדעת מי צריך לצאת בהוצאות. כל בעל רכב בישראל מחויב בביטוח, והגדרת המושג כלי רכב הורחב בשנים האחרונות.

 כיום גם אופניים וקורקינטים חשמלים נחשבים כלי רכב ומחויבים בביטוח עקב ריבוי התאונות בעת השימוש בהם. בהמשך נפרט על מי ניתן בכל סוגי התרחישים.

 

מה נחשב לתאונת דרכים

זו יכולה להישמע כמו שאלה מיותרת אך ההגדרה על פי חוק ל תאונת דרכים היא רחבה יותר ממה שהיא נשמעת. מלבד תאונות המתרחשות בכלי רכב המונע מכנית על הכביש בעת נסיעה, תאונה נחשבת גם למקרים של כניסה ויציאה מהרכב.

במקרים בהם קרתה תאונה כשכלי הרכב סטטי, כמו לדוגמא פגיעה בהולך רגל בעת פתיחת דלת המכונית, אירוע זה נחשב לתאונת דרכים וחשוב לזכור זאת. פגיעה ממנוף או טרקטורון באזור אתר בנייה גם נחשב לתאונת דרכים, גם אם הרכב לא היה בתנועה.

למידע נוסף והגדרה ברורה במקרים בהם יש ספק התייעצו עם עורך דין תאונות דרכים מומלץ.

 

את מי ניתן לתבוע?

הפלת"ד הוא חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. בחוק מנוסח בדיוק את מי ניתן לתבוע, מה שנקבע לפי זהות הנפגע.

 

  1. הנהג ברכב

בעת התרחשות תאונת דרכים נהג הרכב רשאי לתבוע את ביטוח החובה שלו בלבד. התביעה היא בלעדית לחברת הביטוח של הנהג גם אם התאונה קרתה כתוצאה מרשלנות של אדם אחר והנהג עצמו לא אחראי על התאונה.

 

  1. נוסע

במקרה בו הנפגע התאונה הוא נוסע ברכב ולא הנהג, הנוסע יכול לתבוע את ביטוח החובה של נהג הרכב בו הוא נכח בעת התרחשות התאונה, וזאת שוב ללא קשר לאחריות נהג הרכב או אדם אחר בגרימת התאונה.

 

  1. הולך רגל

במקרה בו הולך רגל נפצע בתאונת דרכים הוא זכאי לתביעת ביטוחי החובה של כל הנהגים המעורבים, גם נהג שלא פגע בהולך הרגל ישירות אלא בעקיפין.

 

  1. תאונות "פגע וברח"

במקרה של נפגע בתאונה בה הפוגע נמלט מהזירה ואין יכולת להשיג את פרטי הביטוח שלו, קיימת קרן הנקראת "קרנית". קרן זו משלמת פיצויים לנפגעים שאין ביכולתם לזהות את הפוגע ומטרתה להגן על החפים מפשע במקרים כאלו.

 

  1. נהג פוגע לא מבוטח

מקרים כאלו אכן קיימים וגם בהם "קרנית" דואגת לנפצע לפיצויים. כמובן שנהיגה ללא ביטוח או רישיון גוררת עונש בפני עצמו אך הקרן תפצה את הנפגע בלי קשר להשלכות על הפוגע הלא מבוטח.

חשוב לזכור: ההסדר פשוט יחסית אך הוא מתקיים בבית משפט ונדרש ייצוג של עורך דין, שכן חברות הביטוח בעלות אינטרס לא לשלם פיצויים, אל תוותרו על ייצוג משפטי הולם!

 

לסיכום

חשוב להכיר את הנסיבות השונות לעילה לתביעת ביטוח חובה, גם כנהג וגם כאזרח מהשורה שעלול להיפגע. זכרו את זכויותיכם והשקיעו בייצוג משפטי איכותי.

נפגעת בתאונת דרכים - את מי ניתן לתבוע?

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא
הליכי גירושין
איך בוחרים עו״ד לענייני משפחה תותח?

מעט מאבקים משפטיים מביאים איתם את האמוציות, המורכבות האנושית והדקויות התקשורתיות שקיימים בגירושין או גישור משפחתי. בחירה באיש מקצוע מהמעלה הראשונה, כזה שידאג לאינטרס שלכם

קרא עוד »